ΣΤΟΑ ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ: Η ΣΤΟΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΠΟΥ ΣΥΧΝΑΖΑΝ ΟΙ ΑΣΤΕΡΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΙΝΕΜΑ

Τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 γνώρισε ημέρες δόξες. Ήταν το κέντρο της ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και στέκι για ηθοποιούς, παραγωγούς και σκηνοθέτες εκείνης της εποχής.

Η στοά Πανταζοπούλου είναι από τις πιο γνωστές στοές της Αθήνας, αν και οι περισσότεροι την ξέρουν με το «καλλιτεχνικό» της: στοά Χόλιγουντ. Βρίσκεται στην οδό Ακαδημίας στο νούμερο 98 και είναι ταυτισμένη με την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Στη στοά Χόλιγουντ στεγάζονταν οι πρώτες κινηματογραφικές εταιρείες παραγωγής και σύχναζαν όλοι οι μεγάλοι σταρ της δεκαετίας του ’60 και του ’70. Οι τοιχογραφίες με τα πορτρέτα της Βουγιουκλάκη, της Καρέζη, του Αυλωνίτη είναι πια το σήμα κατατεθέν της. Από τη μία τιμούν τις ένδοξες μέρες του παρελθόντος, από την άλλη ενισχύουν τον καλλιτεχνικό της χαρακτήρα, τον οποίο στην πραγματικότητα δεν έχασε ποτέ.

Η στοά Χόλιγουντ τη χρυσή εποχή του ελληνικού σινεμά

Μέχρι και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι στοές στην Αθήνα δεν ήταν πολλές. Μεταπολεμικά, στους δρόμους του κέντρου τα πολυώροφα κτήρια πολλαπλασιάστηκαν και οι στοές έγιναν κομμάτι της εμπορικής και κοινωνικής ζωής της πόλης. Η κάθε μία από αυτές έχει τη δική της ταυτότητα και ιστορία.

Η Στοά Χόλιγουντ ξεχώρισε γιατί απέκτησε καλλιτεχνική υπόσταση σχεδόν αμέσως. Καθοριστικό ρόλο σε αυτό έπαιξε το Μέγαρο Έβδομης Τέχνης, η είσοδος του οποίου βρίσκεται εντός της στοάς.

Το Μέγαρο Έβδομης Τέχνης οικοδομήθηκε τη δεκαετία του 1950 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Ιωάννη Λυγίζου και στέγαζε όλες τις εταιρείες παραγωγής τη χρυσή εποχή του ελληνικού σινεμά, από την «Κλακ Φιλμς» των Καράμπελα και Τεγόπουλου, μέχρι την «Καραγιάννης-Καρατζόπουλος» και την «Φίνος Φιλμ».

Η στοά έγινε σημείο συνάντησης για ηθοποιούς, χορογράφους, σκηνοθέτες. Ήταν η εστία της ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και όλα τα μαγαζιά που βρίσκονταν στο ισόγειο υπηρετούσαν με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο την Έβδομη Τέχνη. Υπήρχαν καταστήματα με κινηματογραφικό εξοπλισμό, μαγαζιά που έφτιαχναν τις αφίσες των ταινιών, καφέ και μπαρ στα οποία οι αστέρες της εποχής διασκέδαζαν και έκαναν τα επαγγελματικά τους ραντεβού. Ένα ήταν το περίφημο καφέ «Χόλιγουντ» που είχε το ίδιο όνομα με τη στοά και βρίσκονταν στο ισόγειο. Ένα δεύτερο, το μπαρ στον τελευταίο όροφο του Μεγάρου, με τη χαρακτηριστική μεγάλη στρογγυλή μπάρα και θέα στην πλατεία Κάνιγγος, τότε που η ευρύτερη περιοχή θεωρούνταν από τις σχετικά αναβαθμισμένες της Αθήνας.

Ήδη από τότε η στοά Πανταζοπούλου είχε καθιερωθεί ως «στοά Χόλιγουντ». Για περίπου δύο δεκαετίες έσφυζε από ζωή, μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ’70 που η τηλεόραση κι έπειτα οι βιντεοκασέτες, άρχισαν να μπαίνουν σε ολοένα και περισσότερα σπίτια.

Πολλές κινηματογραφικές εταιρείες έκλεισαν και κάποιες μετέφεραν τα γραφεία τους αλλού. Τα περισσότερα μαγαζιά στο ισόγειο κατέβασαν ρολά, αν και για κάποια χρόνια, η στοά Χόλιγουντ παρέμεινε στέκι για καλλιτέχνες και ανθρώπους του σινεμά. Από τότε ανά περιόδους έχει βρεθεί ξανά στο προσκήνιο για κάποιο διάστημα, όπως το 2016, που αξιοποιήθηκε για τα γυρίσματα της ταινίας «Νοτιάς» του Τάσου Μπουλμέτη.

Η στοά Χόλιγουντ σήμερα

Παρότι είναι πια πολύ διαφορετική σε σχέση με τη δεκαετία του ’60, η στοά Χόλιγουντ κατάφερε να διατηρήσει κομμάτι της ταυτότητάς της. Στην είσοδο του Μεγάρου, η επιγραφή «Μέγαρο Έβδομης Τέχνης», η μαρμάρινη πλάκα με τα ονόματα παραγωγών και οι προσωπογραφίες θρυλικών μορφών του ελληνικού σινεμά με τις ατάκες τους, κρατούν την ιστορία του κτηρίου ζωντανή.

Τα graffiti του Άλεξ Μαρτίνεζ είναι επίσης ένα «αξιοθέατο». Ο καλλιτέχνης έχει ζωγραφίσει με το δικό του χαρακτηριστικό στιλ αστέρες του Χόλιγουντ και του παλιού ελληνικού σινεμά, δίνοντας στη στοά χρώμα και έναν πιο ροκ χαρακτήρα.

Στο Μέγαρο Έβδομης Τέχνης δε υπάρχει πια ούτε μία εταιρεία παραγωγής. Στο πολυώροφο κτήριο στεγάζεται σήμερα μεταξύ άλλων μία δραματική σχολή και τα γραφεία ομίλου που δραστηριοποιείται στον τομέα της εκπαίδευσης. Το καφέ «Χόλιγουντ» έγινε καφέ «ΑΣΤΥ», έπειτα καφέ «D’arte» και λειτουργεί σε συνεργασία με το όμιλο. Τραπέζια, ψηλά και χαμηλά, καρέκλες και σκαμπό στήνονται κάθε πρωί στη στοά και ο χώρος γίνεται πιο ζεστός και φιλόξενος.

Νέα πνοή στη στοά Χόλιγουντ αναμένεται να δώσουν και τα νέα καταστήματα που θα ανοίξουν σύντομα. Η Εύα Παππά, σχεδιάστρια ρούχων, νοίκιασε τον χώρο δίπλα στο καφέ «D’arte» για να τον μετατρέψει σε εργαστήριο και κατάστημα. Ήδη έχει φέρει εκεί την ραπτομηχανή της, τις μεζούρες της, τα πατρόν της και κινεί την περιέργεια όσων τύχει να περάσουν μπροστά από τη τζαμαρία της. Αν και νοίκιασε τυχαία το συγκεκριμένο μαγαζί, νιώθει, όπως λέει, ήδη κομμάτι της στοάς και χαίρεται που βρίσκεται σε έναν χώρο με τέτοια ιστορία.

«Έχω απέναντί μου αυτά τα ονόματα, αυτές τις τοιχογραφίες και νιώθω ότι δουλεύω στον καλλιτεχνικό παλμό εκείνης της εποχής».

Το πρωί πίνει τον καφέ της στο καφέ «D’arte» και ακούει ιστορίες από τους πιο παλιούς:

«Όλα αυτά τα graffiti που βλέπουμε δεν είναι τυχαία. Όλη η Φίνος Φίλμ ήταν εδώ. Κάνανε πάρτι, έκλειναν όλη τη στοά. Και αυτό γιατί κάνανε αυτές τις παραγωγές και όλα γίνονταν εδώ. Φαντάσου όλη την κοσμική Αθήνα της εποχής εκείνης εδώ. Είναι απίστευτο»

«Ο πιο παλιός είναι ο κύριος Χρήστος που έχει το μαγαζί εδώ δίπλα και ακόμα τυπώνει κινηματογραφικές αφίσες».

Η Εύα θα ανοίξει το μαγαζί της για το κοινό τον Δεκέμβρη. Παραδίπλα της θα ανοίξει ένα ακόμα κατάστημα με χειροποίητα παπούτσια και, όπως λέει, νιώθει ότι σιγά-σιγά η στοά θα αποκτήσει ξανά τη ζωντάνια που είχε κάποτε.

Η στοά Χόλιγουντ έχει πια συνδεθεί και με το θρυλικό μπαρ Blackbird με το underground music stage, Βums. Το μαύρο, το κόκκινο και η λίγο πιο dark αισθητική κυριαρχούν εσωτερικά και εξωτερικά του μαγαζιού. Θαμώνες του είναι όσοι αγαπούν την καλή ροκ μουσική και δεδομένου ότι οσονούπω συμπληρώνει τα 20 χρόνια ζωής, αναμφίβολα έχει επηρεάσει και αυτό με τον τρόπο του τον χαρακτήρα της στοάς τις τελευταίες δεκαετίες.

Πηγή : cnn.gr