FREDERIC MALLE: ΕΝΑΣ ΕΥΦΑΝΤΑΣΤΟΣ «ΕΚΔΟΤΗΣ» ΓΕΜΑΤΟΣ ΑΡΩΜΑΤΑ

Πολλοί αγαπούν το άρωμα των βιβλίων. Μπορεί όμως και ένα άρωμα να έχει το σχήμα και τη φιλοσοφία του βιβλίου: Ο γάλλος αυθέντης της αρωματοποιίας κάνει ένα εμφατικό statement δίνοντας σε σπάνια αρώματα, μια ιδιαίτερη βιβλιοφιλική νότα. Με κύρος και άποψη, βάζει στην ούγια του κάθε ευωδιαστού έργου, τη σφραγίδα του «εκδότη». Το αποτέλεσμα ιντριγκάρει.

Να είσαι ένα άοσμο τίποτα κι όμως να μπορείς να οσφρανθείς όλων των ειδών τις μυρωδιές: ακόμη και τις πλέον παράδοξες. Το άρωμα μιας πέτρας, φερ΄ ειπείν, αλλά και την ευωδία ενός σπάνιου λουλουδιού. Αυτή είναι η ιστορία του Ζαν Μπατίστ Γκρενουίγ. Του ήρωα που εμπνεύστηκε ο γερμανός συγγραφέας Πατρίκ Ζύσκιντ στο μυθιστόρημά του «Το άρωμα».

Η μυρωδιά είναι ένας άλλος τόπος. Είναι μια διαφορετική ανάγνωση της πραγματικότητας. Με τα χρόνια, τα πρόσωπα αλλοιώνονται στο θυμικό μας. Η γεύση εξαχνώνεται (ακόμη κι εκείνη των παθιασμένων φιλιών). Ακόμη και η όραση μπορεί να αποδειχθεί εφιαλτική βάσανος. Να βλέπεις πράγματα που δεν υπάρχουν και να μην μπορείς να διακρίνεις τα άλλα που βρίσκονται μπροστά σου.

Η όσφρηση έχει την ίδια δύναμη ισχύος με τη μουσική. Ό,τι δεν μπορούμε να πούμε με λέξεις, έρχονται οι νότες και το καθαρογράφουν. Ό,τι οι άλλες αισθήσεις δεν είναι σε θέση να μελετήσουν, η όσφρηση το διαβάζει σαν να είναι ένα ανοιχτό βιβλίο.

Ναι, η όσφρηση είναι ένα ανοιχτό βιβλίο. Ισως αυτή να ήταν η κινητήρια σκέψη του Frédéric Malle, του ανθρώπου που βρίσκεται πίσω από τον… αρωματο-ποιητικό οίκο «Editions de Parfums Frédéric Malle». Το απλό θα ήταν να σκεφτεί κανείς πως έχουμε να κάνουμε με έναν εκδοτικό οίκο που ειδικεύεται στην κυκλοφορία εκλεκτών βιβλίων για αρώματα. Για τον Malle, όμως, τα πράγματα είναι περισσότερο σύνθετα. Έχοντας μια άκρως βιβλιοφιλική σκέψη για τα αρώματα, προσπάθησε από την αρχή να αναδείξει την υψηλή αρωματοποιία μέσα από τις δημιουργικές αναζητήσεις των καλύτερων σχεδιαστών αρωμάτων του κόσμου -σα να είναι οι συγγραφείς του- και να την μεταφέρει σε νέα καλλιτεχνικά επίπεδα.

Δεν μιλάμε λοιπόν για αρώματα που γίνονται βιβλία. Δεν έχει εφευρεθεί τέτοια υβριδική μορφή προϊόντος. Αυτό που κάνει ο Malle είναι να αλλάζει δραστικά το concept της ανάδειξης ενός αρώματος. Εξακολουθούμε να μιλάμε για αρώματα που -απλώς- δεν μπαίνουν σε μια τυπική συσκευασία, αλλά σε ένα σχήμα που μοιάζει επακριβώς με βιβλίο. Γι’ αυτό και ο ίδιος επιμένει να αναφέρεται στην εταιρεία του ως «Editions».

Ο Frédéric Malle επιλέγει προσεκτικά έναν προς έναν τους αρωματοποιούς, και καθοδηγεί τον καθένα ξεχωριστά μέσα από τη διαδικασία, προκειμένου να τελειοποιήσουν μοναδικά αρώματα-έργα τέχνης που θα φέρουν την υπογραφή τους. Το όνομα των ίδιων των δημιουργών και όχι κάποιας γνωστής φίρμας. Οι αρωματοποιοί αυτοί δημιουργούν για γνωστούς οίκους όπως οι Gucci, Armani, Prada κ.ο.κ. Ποιος όμως γνωρίζει τα ονόματα τους πίσω από τα mega-brands και τους τιμά για τις δημιουργίες τους; Εν τέλει, πόσο ελεύθεροι είναι να δημιουργήσουν για μάρκες της μόδας με τους περιορισμούς της μόδας, του μάρκετινγκ αλλά και των σφιχτών μπάτζετ; Ο Malle τους παρέχει δημιουργική ελευθερία αλλά και λευκή επιταγή (γι αυτό ορισμένα αρώματα των «Editions» του είναι ιδιαίτερα ακριβά) για να εκφράσουν στο έπακρο το προσωπικό τους στυλ. Το αποτέλεσμα είναι αρώματα με έκτυπα τα χαρακτηριστικά των πρώτων υλών τους, ιδιοσυγκρασιακά, ενίοτε old school. Αρώματα με προσωπικότητα.

Για την ιστορία, ο οίκος Editions de Parfums Frédéric Malle ιδρύθηκε το 2000, μετά από την ανάγκη του Frédéric Malle να προωθήσει την υψηλή αρωματοποιία και να αποκαταστήσει την παλιά της αίγλη. Το ενδιαφέρον του για τον κόσμο των αρωμάτων δεν προέκυψε ως αποτέλεσμα επαγγελματικής αναζήτησης. Ο Frédéric Malle είναι γόνος οικογένειας αρωματοποιών.

Ο παππούς του, Serge Heftler-Louiche υπήρξε ιδρυτής του οίκου Parfums Christian Dior, ενώ η μητέρα του διετέλεσε πρόεδρος του οίκου καθ’όλη τη διάρκεια της καριέρας της. Ο ίδιος ο Frédéric αντιπροσωπεύει την τρίτη γενιά εξειδικευμένων αρωματοποιών στην οικογένειά του και θεωρείται παγκοσμίως αυθεντία στο χώρο της αρωματοποιίας.

Ήδη από το 1988 ξεκίνησε να εργάζεται για το περίφημο εργαστήριο αρωματοποιίας Roure Bertrand Dupont, όπου συναναστράφηκε τους κορυφαίους αρωματοποιούς του κλάδου. Συνεργάστηκε μαζί τους για περισσότερα από 25 χρόνια και απέκτησε εκτενή εμπειρία στις πρώτες ύλες και την οσφρητική εξισορρόπηση.

Την εποχή όπου οι περισσότερες εταιρείες καλλυντικών εστίαζαν αποκλειστικά στην εικόνα του brand και τις διάσημες πρωταγωνίστριες, ώστε να δημιουργήσουν μια ψευδαίσθηση ποιότητας, ο Frédéric Malle αποφάσισε να επαναφέρει το ενδιαφέρον στο ίδιο το προϊόν, στους χυμούς των αρωμάτων και φυσικά στους δημιουργούς του: τους αρωματοποιούς, που αποτελούν σημείο αναφοράς για τον οίκο.

Η επιστροφή σ΄αυτήν τη βασική ιδέα και μάλιστα με φορέα ένα «βιβλίο», έδωσε μια νέα αισθητική προσέγγιση στην έννοια του αρώματος που αγοράζει κάποιος για τον εαυτό του ή για δώρο. Ο Malle δίνει μεν ελευθερία κινήσεων στους αρωματοποιούς, αλλά στην πραγματικότητα γίνεται συνδημιουργός του τελικού προϊόντος. Δεν είναι τυχαίο ότι κάποιοι από τους ελίτ αρωματοποιούς του εμπιστεύονται τις δημιουργίες τους.

Από τον Maurice Roucel, τον Dominique Ropion, τον αξέχαστο Edmond Roudnitska, τον Michel Roudnitska, την Olivia Giacobetti, τον Ralf Schweiger, τον Edouard Fléchier, τον Pierre Bourdon μέχρι τον Jean-Claude Ellena, την Sophia Grojsman, τον Bruno Jovanovic, την Fanny Bal, τον Carlos Benaïm και τον Julien Rasquinet, το portfolio του οίκου Editions de Parfums Frédéric Malle χαρακτηρίζεται από δημιουργική ποικιλομορφία με μια συλλογή συναρπαστικών αρωμάτων.
Τα iconic αρώματα του οίκου συνεπαίρνουν με τους ιδιαίτερους συνδυασμούς πρώτων υλών: EaudeMagnolia, En Passant, Carnal Flower, Portrait of a Lady, Iris Poudre, Musc Ravageur, Bigarade Concentrée, Vétiver Extraordinaire και French Lover αποτελούν τα πλέον εμβληματικά αρώματα, το κάθε ένα για διαφορετικούς λόγους. Είτε γιατί έκαναν το δικό τους statement τη χρονική στιγμή που δημιουργήθηκαν, όπως το Musc Ravageur, είτε γιατί οι συνδυασμοί των χυμών ήταν τόσο ιδιαίτεροι που άφησαν ανεξίτηλο το σημάδι τους στο χρόνο. Βασική αρχή των αρωμάτων του οίκου; Υπάρχει πάντα το κατάλληλο άρωμα για το κατάλληλο άτομο. Ένα άρωμα που θα αναδείξει τις πιο καλά κρυμμένες πτυχές της προσωπικότητάς του.

Όπως ένας κλασικός εκδότης βιβλίων οφείλει να έχει στον κατάλογό του διαφορετικά είδη και συγγραφείς, έτσι ώστε να πιάσει όσο το δυνατόν περισσότερο τον παλμό του αναγνωστικού κοινού, έτσι και ο Μalle δίνει το δικαίωμα να ανθίσουν όλα τα… αρώματα στον εκδοτικό του οίκο. Εκτός όμως από ήδη καταξιωμένους δημιουργούς, ο Frédéric συνεργάζεται και με νεαρούς αρωματοποιούς, προσφέροντάς τους πάντα τη βοήθειά του, ώστε να αναδειχθούν και να λάβουν κι εκείνοι τη θέση τους στο βάθρο του οίκου.

Ο Malle είναι μια εντελώς ξεχωριστή περίπτωση. Αυτό φαίνεται ακόμη κι από τα μαγαζιά του στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη. Ναι, δεν τα έφτιαξε για να χαίρονται οι λογής influencers του Ιnstagram. Έχουν μια δική τους, ολότελα ιδιαίτερη, αισθητική. Απόλυτα αρτιστίκ και σοφιστικέ. Στη χώρα μας, τα προϊόντα της εταιρείας του μπορείτε να τα βρείτε στα Attica Beauty.

Πηγή: andro.gr