FORMULA 1: ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΕΤΙΝΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ

Η 72η χρονιά της Formula 1 βρίσκεται επί θύραις και τελεί υπό το κράτος της πανδημίας. Ο Βασίλης Χαρίτος αναλύει τις έξι βασικές αλλαγές που θα δούμε στη φετινή σεζόν που περιλαμβάνει 23 αγώνες.

Τα 23 προγραμματισμένα για φέτος (CoViD-19 επιτρεπούσης) Grand Prix κάνουν το 2021, 72η χρονιά της Formula 1, τη σεζόν με τους περισσότερους αγώνες από ποτέ. Επιπλέον, το 2021 είναι η πρώτη φορά που οι κανονισμοί υποχρεώνουν τις ομάδες να συμμετάσχουν με τα ίδια ουσιαστικά αυτοκίνητα με τα οποία συμμετείχαν και πέρυσι, με κάποιες μικρές αεροδυναμικές κυρίως αλλαγές.

Η δε σεζόν, που παραδοσιακά ξεκινούσε στη Μελβούρνη, εξαιτίας των εκεί περιοριστικών μέτρων, φέτος θα ξεκινήσει στο Bahrain, το Σαββατοκύριακο 26-28 Μαρτίου, με το Αυστραλιανό GP να αναβάλλεται για τις 21 Νοεμβρίου. Υπάρχουν όμως και αρκετές αλλαγές στους κανονισμούς του 2021, οι ουσιαστικότερες από τις οποίες –ή αυτές, αν προτιμάτε, που αφορούν τον μέσο θεατή Grand Prix F1– αξίζει να μνημονευτούν εδώ.

1. Πλαφόν στα έξοδα
Πρώτη και σημαντικότερη αλλαγή είναι η καθιέρωση, για πρώτη μάλιστα φορά, πλαφόν $147,4 εκατ. στα χρήματα που επιτρέπεται να ξοδέψει μια ομάδα φέτος. Μάλιστα, το ποσό αυτό αναμένεται να μειωθεί έτι περισσότερο τα δύο επόμενα χρόνια – στα $140 εκατ. για το 2022 και στα $135 για το 2023.

Ας σημειωθεί όμως ότι από το παραπάνω εξαιρούνται έξοδα για marketing, οι αμοιβές των οδηγών (αρκετοί από τους οποίους αμείβονται με διψήφια εκατομμύρια δολαρίων ανά έτος), οι μισθοί των τριών υψηλότερα αμειβομένων στελεχών κάθε ομάδας, καθώς και έξοδα (ασφαλιστικά προγράμματα, τυχόν αποζημιώσεις κ.λπ.) που αφορούν το προσωπικό.
Στην ουσία, σε συνδυασμό με το «πάγωμα» της εξέλιξης για φέτος, αυτό που θα πετύχει η μείωση προϋπολογισμού –ή τουλάχιστον αυτό που αναμένεται να πετύχει– είναι να εξισώσει κάπως τα πράγματα ανάμεσα στις πλουσιότερες ομάδες και στις, ας πούμε, οικονομικά δοκιμαζόμενες.

2. Βαρύτερα (λίγο) αυτοκίνητα
Δεύτερη αλλαγή είναι αύξηση του ελάχιστου βάρους ενός άδειου από καύσιμα αυτοκινήτου, από τα 746 κιλά το 2020 στα 752 φέτος, καθώς και η αύξηση του ελάχιστου βάρους του κινητήρα (κινητήριου συνόλου, σωστότερα), από τα 145 στα 150 κιλά. Στόχος είναι να μειωθεί η χρήση ιδιαίτερα ελαφρών, πανάκριβων «εξωτικών» υλικών – θεωρητικά απαγορευτική για τις μικρότερες ομάδες.

3. Ανθεκτικά ελαστικά
Η Pirelli, αποκλειστικός προμηθευτής όλων των ομάδων, θα διαθέτει φέτος στιβαρότερα ελαστικά προς αποφυγή της καταπόνησης την οποία παρατήρησε να υφίστανται τα περυσινά εξαιτίας της μεγαλύτερης ταχύτητας των αυτοκινήτων στις γρήγορες στροφές – ειδικά σε πίστες όπως το Silverstone, όπου πέρυσι συνέβησαν τρία κλαταρίσματα. Επίσης, καθιερώνεται η κατανομή, για κάθε οδηγό για κάθε Σαββατοκύριακο, 13 σετ ελαστικών· δυο σετ σκληρής, τριών μέσης και οκτώ μαλακής γόμας. Συν φυσικά τα ήδη καθιερωμένα επτά σετ για συνθήκες βροχής· τρία για πολλή βροχή και τέσσερα ενδιάμεσα.

Για πρώτη φορά το Pre-season Testing δεν διεξάγεται στην πίστα της Βαρκελώνης, αλλά σε αυτήν του Bahrain – με καύσωνα και αμμοθύελλα (photo Motorsport).

4. Λιγότερες μέρες για δοκιμές (Pre-season Testing)
Στο πλαίσιο του περιορισμού των εξόδων, οι μέρες που οι ομάδες μπορούν να δοκιμάσουν τα «καινούργια» τους αυτοκίνητα σε πίστα έχουν περιοριστεί φέτος σε τρεις. Χρονικό διάστημα που, σε σχέση με τις έξι μέρες πέρυσι, τις οκτώ για το 2019 και τις 12 λίγο παλαιότερα, θα δυσκολέψει και τις ομάδες και τους νέους τους οδηγούς – είτε νεοεισερχόμενοι στην F1 είναι αυτοί είτε μεταγραφές.

Επίσης, αυτή είναι η πρώτη φορά, στη σύγχρονη τουλάχιστον εποχή, που το Pre-season Testing δεν διεξάγεται στην πίστα της Βαρκελώνης, αλλά σε αυτήν του Bahrain. Κάτι που αναιρεί τα, ας πούμε, σημεία αναφοράς σε ό,τι αφορά τους χρόνους σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Από την άλλη, το ότι η σεζόν θα ξεκινήσει δυο εβδομάδες αργότερα στην ίδια πίστα, θα κάνει τη ζωή όλων ευκολότερη μιας και θα υπάρχουν ήδη δεδομένα για τις ελεύθερες δοκιμές (Free Practice/FP) του ίδιου του Grand Prix.

5. Λιγότερος χρόνος για ελεύθερες δοκιμές (Free Practice/FP)
Όλες οι περίοδοι ελεύθερων δοκιμών θα διαρκούν πλέον μια ώρα, από τη μιάμιση που μέχρι πέρυσι διαρκούσαν οι FP1 και FP2 της Παρασκευής – η FP3 του Σαββάτου παραμένει στη μια ώρα. Χρονικός περιορισμός που αφενός θα ζορίσει τις ομάδες και αφετέρου θα οδηγήσει σε περισσότερο χρόνο στην πίστα – άρα και σε περισσότερο θέαμα.

6. Καθιέρωση αγώνων «sprint»
Μιλώντας για θέαμα, συνεχίζονται οι συζητήσεις για την εισαγωγή, σε τρία τουλάχιστον αγωνιστικά Σαββατοκύριακα, μικρότερων αγώνων «sprint» (διάρκειας περίπου 100 km) που θα αντικαθιστούν την παραδοσιακή διαδικασία των κατατακτήριων δοκιμών (Qualifying) του Σαββάτου. Η σειρά εκκίνησης για τους αγώνες sprint θα προκύπτει από τη δεύτερη περίοδο ελεύθερων δοκιμών της Παρασκευής (FP2), ενώ αυτή του κυρίως αγώνα από την κατάταξη στον αγώνα sprint.

Οι οδηγοί θα βαθμολογούνται, αλλά είναι άγνωστο ακόμα πώς. Ένα τέτοιο Σαββατοκύριακο αποφασίστηκε ήδη πως θα είναι αυτό του Βρετανικού Grand Prix, στο Silverstone στις 16-18 Ιουλίου, ενώ άλλα υποψήφια για αγώνες sprint είναι το Ιταλικό, το Βραζιλιάνικο και το Καναδέζικο. ΥΓ Τα παραπάνω γράφονται την πρώτη μέρα του Pre-season Testing. Λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν θα υπάρξει φέτος χρονική άνεση για “glory laps”(*) ή “sandbagging”(**), θα περιμένουμε να ολοκληρωθούν οι τρεις μέρες για να βγάλουμε συμπεράσματα και να διακινδυνεύσουμε προβλέψεις.

Πηγή: Andro.gr