Η Allied QuantumSea καταγράφει άλμα στις παραγγελίες πλοίων το 2024 με 3.735 μονάδες – Επιβράδυνση στο πρώτο εξάμηνο του 2025, με έμφαση σε containers και tankers.
Σημαντική δυναμική παρουσίασε η αγορά ναυπήγησης πλοίων το 2024, σύμφωνα με την τελευταία αναλυτική έκθεση της Allied QuantumSea, με τις παραγγελίες να φτάνουν τις 3.735 μονάδες, συνολικής χωρητικότητας 184,2 εκατ. dwt. Πρόκειται για επίπεδα που ξεπερνούν κατά πολύ τον μέσο όρο της περιόδου 2020–2023.
Το πρώτο εξάμηνο του 2025, ωστόσο, καταγράφεται επιβράδυνση, με 1.070 πλοία συνολικής χωρητικότητας 48,2 εκατ. dwt, παρά τη διατήρηση του ενδιαφέροντος σε συγκεκριμένα segments της αγοράς όπως τα container και τα tankers.
Τα tankers αποτελούν τη μεγαλύτερη κατηγορία ναυπηγήσεων για το 2024, με 772 μονάδες και συνολικό dwt 59,7 εκατ. Αντίστοιχα, τα container πλοία ανήλθαν σε 364 μονάδες, με συνολική χωρητικότητα 47,9 εκατ. dwt, ενώ για το 2025 έχουν ήδη παραγγελθεί 185 container vessels.
Στον τομέα των gas carriers, 255 παραγγελίες καταγράφηκαν το 2024, έναντι μόλις 35 το 2025 ως τώρα, καταδεικνύοντας πτώση στη δραστηριότητα. Τα bulk carriers δείχνουν σαφή υποχώρηση το 2025: από 617 πλοία το 2024, έχουν περιοριστεί στις 122 μονάδες φέτος.
Η Κίνα παραμένει κυρίαρχος παίκτης τόσο ως αγοραστής, όσο και ως ναυπηγική δύναμη. Συνολικά 271 πλοία (από όλες τις κατηγορίες) παραγγέλθηκαν από κινεζικά ναυπηγεία τους τελευταίους 12 μήνες (Ιούλιος του 2024-Ιούλιος του 2025) ενώ 1.262 πλοία ναυπηγήθηκαν σε κινεζικά ναυπηγεία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied QuantumSea.
Αξιοσημείωτη είναι και η ανάδειξη της Ελλάδας στην τέταρτη θέση με 111 νέες παραγγελίες πλοίων, κυρίως tankers (52) και container (39). Η Ιαπωνία, η Σιγκαπούρη και η Ελβετία συμπληρώνουν το Top 5.
Τα περισσότερα πλοία το 2024 παραγγέλθηκαν το τρίτο τρίμηνο (1.052 μονάδες), ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2025 ήταν το πιο παραγωγικό έως τώρα, με 649 πλοία. Η συγκεντρωτική γραφική απεικόνιση επιβεβαιώνει ότι το 2024 ξεπέρασε κατά πολύ την περίοδο 2020–2023, ενώ το 2025 φαίνεται να κινείται σε πιο συγκρατημένους ρυθμού.
Η Allied QuantumSea επισημαίνει ότι η δυναμική των παραγγελιών το 2024 ενισχύθηκε από τις αυξημένες ανάγκες μεταφοράς εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων και ενεργειακής μετάβασης. Το 2025 χαρακτηρίζεται από πιο προσεκτική προσέγγιση, με την αβεβαιότητα στις ναυλαγορές, την άνοδο των ναυπηγικών τιμών και τις κανονιστικές απαιτήσεις περιβαλλοντικής συμμόρφωσης να διαμορφώνουν ένα πιο σύνθετο τοπίο.
Ωστόσο, οι μεγάλοι παίκτες της ναυτιλίας συνεχίζουν να επενδύουν επιλεκτικά, με έμφαση στην αποδοτικότητα καυσίμου, τις νέες τεχνολογίες και τις εναλλακτικές λύσεις πρόωσης, αναζητώντας όχι μόνο κερδοφορία, αλλά και βιωσιμότητα σε βάθος δεκαετίας.
Πηγή: newmoney.gr
