ΔΕΞΑΜΕΝΟΠΛΟΙΑ: ΗΠΑ, ΚΙΝΑ & ΙΝΔΙΑ ΚΡΑΤΟΥΝ ΖΩΝΤΑΝΗ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ

Ορισμένες θετικές ενδείξεις των πρώτων μηνών του 2021 στην αγορά των δεξαμενοπλοίων αυξάνουν την αισιοδοξία για ανάκαμψη της αγοράς μεσοπρόθεσμα. Η ζήτηση για προϊόντα αργού στις ΗΠΑ αυξάνεται όσο η χώρα αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της πανδημίας μέσα από ένα αποτελεσματικό εμβολιαστικό πρόγραμμα, ενώ την ζήτηση αργού διεθνώς διατηρούν ζωντανή οι Κίνα, Ινδία και Ιαπωνία.

Η σχετικά βελτιωμένη προοπτική καταγράφεται και από μεγάλες εταιρείες διαχείρισης δεξαμενοπλοίων όπως η Euronav, που βλέπει ότι προς το τέλος του έτους θα χρειασθούν επιπλέον 80 VLCC μόνο στη διαδρομή MEG-China.

Ειδικότερα όπως αναφέρει σχετική μελέτη της Bimco μπορεί η ζήτηση τόνου μιλίων που δημιουργήθηκε από τις εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ να μειώθηκε κατά 9,7% τους δύο πρώτους μήνες του 2021 σε σύγκριση με τις αρχές του 2020, όμως η πτώση θα μπορούσε να ήταν πολύ χειρότερη. Όσον αφορά τον όγκο, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου θαλάσσης μειώθηκαν κατά 18,8%, σε 20,9 εκατομμύρια τόνους, μείωση 4,8 εκατομμυρίων τόνων σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου Απογραφής των ΗΠΑ.

Όμως ενώ οι εξαγωγές δια θαλάσσης αργού πετρελαίου σε όλες τις περιοχές έχουν μειωθεί, οι εξαγωγές προς την Ασία είναι μεταξύ των λιγότερο επηρεασμένων, μόλις 1,0%, ή ισοδυναμούν με ένα φορτίο Aframax (101.088 τόνοι). Δεδομένου ότι η απόσταση από τις ΗΠΑ προς την Ασία είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτές με τον υπόλοιπο κόσμο, η μικρότερη πτώση των εξαγωγών σε αυτές τις χώρες εξηγεί γιατί οι εξαγωγές εμφανίζοντας να είναι λιγότερο μειωμένες σε τονομίλια φορτίου σε σύγκριση με τον όγκο των φορτίων που υπολογίζεται σε τόνους.

Η μέση απόσταση που καλύπτεται από έναν τόνο αργού πετρελαίου των ΗΠΑ που εξήχθη στην Ασία ήταν μέχρι στιγμής φέτος 12.531 ναυτικά μίλια. Αυτό είναι σχεδόν τριπλάσιο από τη μέση απόσταση των εξαγωγών προς τον υπόλοιπο κόσμο που ανέρχεται σε 4.490 ναυτικά μίλια.

Τους πρώτους δύο μήνες του 2020, οι ΗΠΑ δεν εξήγαγαν αργό πετρέλαιο στην Κίνα, όμως το υπόλοιπο του έτους αυξήθηκαν και έφτασαν σε ποσοστό το 22,1% σε σύγκριση με το 2019. Η ανάπτυξη συνεχίστηκε φέτος με τις εξαγωγές του αμερικανικού αργού πετρελαίου να φτάνουν το πρώτο δίμηνο τους 2,5 εκατ. τόνων ή 13 φορτία VLCC 200.000 τόνων.

Γεωπολιτική και αύξηση εξαγωγών προς Κίνα και Ινδία

Σύμφωνα με τον Peter Sand αναλυτή της Bimco η γεωπολιτική είναι πίσω από την ισχυρή αύξηση των εξαγωγών προς την Κίνα και την Ινδία, ενώ οι εξαγωγές προς τον υπόλοιπο κόσμο πέφτουν. Από το δεύτερο τρίμηνο του 2020, η Κίνα αγοράζει αργό πετρέλαιο των ΗΠΑ ως μέρος της συμφωνίας φάσης 1 μεταξύ των δύο χωρών, αλλά παραμένει πολύ πίσω από τους στόχους που είχαν τεθεί .

Η Ινδία από την άλλη πλευρά προσπαθεί να διαφοροποιήσει τις εισαγωγές αργού πετρελαίου για να εξαρτάται λιγότερο από τη συμμαχία του ΟΠΕΚ + σε μια κίνηση που αντικατοπτρίζει τη δυσαρέσκεια της Ινδίας για την απόφαση της Σαουδικής Αραβάις να περικόψει τον εφοδιασμό προς την χώρα αυτή, προσθέτει ο κ. Sand.

Ανεξάρτητα από τους λόγους, οι υψηλότερες εισαγωγές από τις ΗΠΑ στην Κίνα και την Ινδία, ειδικά εάν αντικαθιστούν το αργό πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής, είναι εξαιρετικές για τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων , προσθέτει ο Sand.

Η άλλη ασιατική χώρα που αυξάνει τις εισαγωγές αργού από τις ΗΠΑ είναι η Ιαπωνία. Παρά τον υψηλό ρυθμό ανάπτυξης του 25,3%, οι εξαγωγές αυξήθηκαν από μόνο 71.811 τόνους σε 89.987 τόνους, πράγμα που σημαίνει ότι για τη ναυτιλία, η μόνη αλλαγή είναι ένα ελαφρώς μεγαλύτερο πλοίο που απαιτείται. Στο σύνολο του περασμένου έτους, έξι πλοία έπλεαν από τις ΗΠΑ με αργό πετρέλαιο στην Ιαπωνία, με μέσο φορτίο 126.758 τόνους.

Οι τρεις χώρες κράτησαν ζωντανή της αγορά των δεξαμενοπλοίων η οποία βλέπει μια ακόμη θετική εξέλιξη από τις ΗΠΑ όπου σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Ενέργειας δείχνουν ότι η ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου τις τελευταίες εβδομάδες φτάνουν στο μέσο όρο του 2015-2019, καθώς περισσότερα άτομα ταξιδεύουν, στην ξηρά και αεροπορικώς, και καθώς ανοίγουν ξανά σχολεία, υπηρεσίες και χώροι εργασίας.

Η ανάκαμψη των τιμών του πετρελαίου και η σταδιακή ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου σημαίνει ότι η παραγωγή αργού των ΗΠΑ θα αυξηθεί από το τρέχον επίπεδο, αν και η επιστροφή στα επίπεδα προ πανδημίας είναι απίθανο να συμβεί έως το 2022. Για τα δεξαμενόπλοια, όσο υψηλότερο είναι το μερίδιο των παγκόσμιων εξαγωγών που προέρχονται από τις ΗΠΑ, τόσο καλύτερα, δεδομένης της μεγαλύτερης απόστασης πλεύσης, λέει ο Sand.

Θα χρειασθούν 80 VLCC

Επίσης η Euronav εκτιμά ότι παρά τις περικοπές παραγωγής του ΟΠΕΚ+, η προσφορά πετρελαίου θα αυξηθεί προκειμένου να ανταποκριθεί στην αναμενόμενη ανάκαμψη και ζήτηση από το 2022. H οικονομική ανάκαμψη μετά την πανδημία COVID-19 και τους εμβολιασμούς μπορεί να οδηγήσει σύμφωνα με την US Energy Information Administration (EIA) σε μια αύξηση της ζήτησης κατά 5,6 εκατ βαρέλια την ημέρα το 2021 και άλλα 3,3 εκατ. βαρέλια τη ημέρα το 2022. Η πρόβλεψη υπονοεί ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα επιστρέψει πάνω από 100 εκατ βαρέλια της ημέρα το 2022.

Επίσης η παραγωγή του ΟΠΕΚ αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Μια τέτοια εξέλιξη σημαίνει την προσθήκη επιπλέον 80 VLCCs μόνο στη διαδρομή MEG-China. Τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου των δεξαμενοπλοίων παραμένουν θετικά σύμφωνα με την Euronav καθώς οι παραγγελίες σε σύγκριση με το υφιστάμενο στόλο βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων είκοσι ετών, ενώ οι προβληματισμοί των πλοιοκτητών για τα μελλοντικά καύσιμα των πλοίων περιορίζουν τις αποφάσεις για νέες παραγγελίες νεότευκτων δεξαμενοπλοίων.

Πηγή: ot.gr