NOR-SHIPPING: ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

Το περιβάλλον που διαμορφώνεται στον κλάδο της παγκόσμιας ναυτιλίας, εν μέσω αυξανόμενων γεωπολιτικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων, τέθηκε επί τάπητος κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας ναυτιλιακής έκθεσης Nor-Shipping που πραγματοποιήθηκε στο Οσλο της Νορβηγίας και συγκέντρωσε κορυφαίους παράγοντες της ναυτιλίας – και όχι μόνο – από κάθε γωνιά του πλανήτη.

Μεταξύ των βασικών συμπερασμάτων που αντλήθηκαν ήταν η αναθέρμανση στη διεθνή αγορά των δεξαμενόπλοιων, η «έκρηξη» στις νέες ναυπηγήσεις, ενώ – όπως τονίστηκε – έγιναν σημαντικά βήματα με φόντο το κρίσιμο σταυροδρόμι της απανθρακοποίησης.

«Οι 3 παράγοντες που θα καθορίσουν το μέλλον»

Στο περιθώριο της έκθεσης προκάλεσε αίσθηση η τοποθέτηση του νομπελίστα οικονομολόγου Τζόζεφ Στίγκλιτζ, ο οποίος προειδοποίησε για μείωση του ρόλου της ναυτιλίας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τις επόμενες δεκαετίες, εκτιμώντας ότι θα μειωθεί η ζήτηση για πλοία.

Μια από τις αιτίες, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι ο αγώνας κατά της κλιματικής αλλαγής σημαίνει ότι θα υπάρχουν λιγότερα και τελικά μηδενικά φορτία πετρελαίου και φυσικού αερίου προς διακίνηση. Τα φορτία αυτά αποτελούν το 40% του συνολικού όγκου της ναυτιλίας σήμερα. «Για τη ναυτιλία, αυτό είναι πολύ μεγάλη υπόθεση, γιατί αν πάρουμε στα σοβαρά τον στόχο της καθαρής ουδετερότητας άνθρακα, αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει ναυτιλία αυτών των ορυκτών καυσίμων» είπε.

Επίσης υποστήριξε ότι η μη επαρκής δημοσιονομική και νομισματική στήριξη θα οδηγήσει σε χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας που επηρεάζει άμεσα και τη ναυτιλία, ενώ και τα άμεσα μέτρα που καλείται να λάβει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός στην επικείμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) θα επηρεάσουν τον κλάδο.

Ο φάκελος «περιβάλλον»

Οπως εκτιμάται, στην εν λόγω συνεδρίαση ο ΙΜΟ θα συζητήσει και ίσως υιοθετήσει πιο φιλόδοξους στόχους, όπως είναι οι καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων ρύπων έως το 2050, σε αντίθεση με τον στόχο που έχει τώρα για μείωση κατά 50%. Στην πρόταση αυτή αντιτίθενται οι αναπτυσσόμενες οικονομίες, καθώς θεωρούν ότι εμποδίζεται η ανάπτυξή τους.Ωστόσο, ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ για το κλίμα Τζον Κέρι, μιλώντας σε άλλο πάνελ στη Nor-Shipping, δήλωσε ότι η Επιτροπή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού πρέπει να περάσει πιο φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών στη συνεδρίαση του επόμενου μήνα στο Λονδίνο. Μάλιστα, παρομοίασε τη μάχη για την απανθρακοποίηση με την D-Day, την ημέρα απόβασης των Συμμάχων στη Νορμανδία. Πάντως, παρά τις αντιρρήσεις των αναπτυσσόμενων χωρών, ο απερχόμενος γενικός γραμματέας του ΙΜΟ Kitack Lim εμφανίζεται αισιόδοξος.

Ο επικεφαλής του ΙΜΟ τόνισε ότι στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές κατά 50% έως το 2050 σε σχέση με τη βάση του 2008, επισημαίνοντας ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μια γενική συναίνεση που αυξάνεται προς το καθαρό μηδέν το 2050 μεταξύ των κρατών-μελών του. «Αρκετές από τις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου και περιβαλλοντικές ομάδες έχουν πιέσει να μειωθεί ο στόχος σε καθαρό μηδέν ή απόλυτο μηδέν. Νομίζω ότι η πλειοψηφία θα επιτύχει συναίνεση» πρόσθεσε.

Το big boom στις ναυπηγήσεις

Συμμετέχοντας στο πάνελ του TradeWinds Shipowners Forum σχετικά με τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ναυλωτές για να διαχειριστούν την αυξανόμενη πολυπλοκότητα της ναυτιλίας στην εποχή της μετάβασης, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, πρόεδρος και ιδρυτής της Capital Maritime & Trading Corp., δήλωσε: «Εχουμε επενδύσει σε νεότευκτα τελευταίας τεχνολογίας με προσανατολισμό φιλικό προς το περιβάλλον πάνω από 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια τα τελευταία πέντε χρόνια». Τόνισε πως «η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να αποφασίσεις τι τύπο πλοίου θα ναυπηγήσεις και ποια μηχανή θα τοποθετήσεις για να καταναλώνει εναλλακτικά καύσιμα.Το πιο σίγουρο, αν μπορείς να πεις αυτή τη λέξη όταν αναφέρεσαι στη ναυτιλία, είναι το LNG και με αυτό προχωράμε σε βάθος χρόνου 10 ετών».

Πρόσθεσε ότι «όλοι μιλάμε για την προστασία του περιβάλλοντος, όμως την ίδια ώρα το 20% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων παραβιάζει τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας μεταφέροντας πετρέλαιο και πετρελαϊκά προϊόντα. Ο «σκοτεινός στόλος» – the dark fleet – αντιπροσωπεύει πλέον το 20% του παγκόσμιου. Και αν συμβεί μία καταστροφή δίπλα μας, τότε όλα όσα συζητάμε δεν θα έχουν καμία σημασία. Ο σκοτεινός στόλος πρέπει να φύγει από την αγορά και να μην επιστρέψει ως κανονικός όταν λήξει ο πόλεμος στην Ουκρανία».

Σύμφωνα με στοιχεία της Trafigura, περίπου 11 δισ. δολάρια έχουν δαπανηθεί για την αγορά κυρίως γηρασμένων πλοίων για τον «σκοτεινό στόλο», που τώρα αριθμεί περισσότερα από 700 δεξαμενόπλοια. Πολλά από τα πλοία φαίνεται να στερούνται ασφάλισης και έχουν φτωχά στατιστικά ασφάλειας.
«Mια πολύ καλή ευκαιρία για επένδυση»

Από την πλευρά του, ο Sveinung Stohle, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Angelicoussis Group, ανέφερε ότι ο όμιλος έχει «μεγάλα σχέδια για περαιτέρω επέκταση», ενώ κληθείς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες επισήμανε τα θετικά θεμελιώδη στοιχεία στον τομέα των δεξαμενόπλοιων. Οπως είπε, «πιστεύουμε ότι είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για επένδυση» και παράλληλα περιέγραψε την αισιοδοξία του ομίλου για το LNG ως φορτίο και ως καύσιμο μακροπρόθεσμα και όχι απλώς ως μεταβατική επιλογή. «Είμαστε πολύ, πολύ πιστοί στην αγορά LNG» σημείωσε.

Πηγή: ot.gr