JOTUN: Ο «ΓΙΓΑΝΤΑΣ» ΠΟΥ ΒΑΖΕΙ ΧΡΩΜΑ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Η ιδιαίτερα «δεμένη» διοικητική ομάδα απαρτίζεται από τους Χρύσσα Καβάγια, Γιώργο Βρανάκη, Τάσο Αλεξίου, Δημήτρη Ζαρογιάννη, Δημήτρη Σακκαλόγλου και Σταμάτη Σολομάκο και είναι επιφορτισμένη με το να δίνει το στρατηγικό αλλά και το καθημερινό στίγμα λειτουργίας της εταιρείας

«Βάλε χρώμα στη ζωή σου» θα μπορούσε να είναι ο τίτλος αυτού του business story που έχει άρωμα ναυτιλίας. Διάφοροι κλάδοι της θαλάσσιας βιομηχανίας έχουν προσελκύσει, κατά καιρούς,  τα φώτα της δημοσιότητας όχι όμως και εκείνος των χρωμάτων. Το 2020 η Jotun Hellas συμπλήρωσε 50 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα και η μητρική εταιρεία που ιδρύθηκε στη Νορβηγία γιόρτασε τα 100 της χρόνια και σήμερα είναι από τους παγκόσμιους κολοσσούς του κλάδου.

Η λέξη ‘Jotun’ προέρχεται από τη σκανδιναβική μυθολογία που σημαίνει «γίγαντας». Σήμερα ο όμιλος μετράει παγκοσμίως 39 εργοστάσια, έχει νομική παρουσία με 65 εταιρείες σε 47 χώρες, και δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 100 έχοντας 10.000 υπαλλήλους.

Τα χρώματα της Jotun ήρθαν στην Ελλάδα αρχικά ως αντιπροσωπεία το 1968 και τέσσερα χρόνια αργότερα στις 12 Απριλίου του 1972, άρχισε επίσημα η λειτουργία της Jotungruppen ως Grenocο ΕΠΕ με κύριο αντικείμενο την διάθεση ναυτιλιακών χρωμάτων.

Εκείνα τα πρώτα χρόνια, με μόλις οκτώ άτομα προσωπικό, ξεκίνησε το ταξίδι της νορβηγικής εταιρείας με σήμα τον πιγκουίνο, στην Ελλάδα. Τα γραφεία ήταν στον Πειραιά σε μια πολυκατοικία με μικρά διαμερίσματα. Η ναυτιλία και οι ρυθμοί στα ναυπηγεία ήταν εντελώς διαφορετικοί σε σύγκριση με τα σημερινά τωρινά δεδομένα, η τεχνολογία δεν ήταν τόσο εξελιγμένη και για να βγει ένα πλοίο για συντήρηση χρειάζονταν προετοιμασία 2-3 μηνών. Με ομαδική δουλειά, πειθαρχία και θέληση, η ομάδα στην Ελλάδα μεγάλωνε ώσπου το 1986 μετονομάστηκε σε Jotun Hellas ΕΠΕ. Το 2018, ολοκληρώθηκαν 2 μεγάλες επενδύσεις της μητρικής εταιρίας εν μέσω της οικονομικής κρίσης: Η απόκτηση ιδιόκτητου κτηρίου γραφείων στην Γλυφάδα και της υπερσύγχρονης αποθήκης (2.500m2) στη Μάνδρα Αττικής, με ιδιαίτερη εστίαση στα υψηλά πρότυπα.υγιεινης και ασφάλειας του ομίλου

Στον κόσμο των χρωμάτων και της ανταγωνιστικής αυτής βιομηχανίας μάς μυεί ο Νικόλαος Μαρκάκης Γενικός Διευθυντής της Jotun Hellas.

Photo by Morten Rakke Photography

– Κύριε Μαρκάκη ας αρχίσουμε από τη μεγάλη εικόνα. Πόσο σημαντική είναι η βιομηχανία χρωμάτων στον κλάδο της Ναυτιλίας;

Το μέγεθος της αγοράς των ναυτιλιακών χρωμάτων υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια, παγκοσμίως. Η συνεχόμενη ανάγκη για χαμηλότερες καταναλώσεις καυσίμων και μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τη ζήτηση για ποιοτική επίστρωση από αντιρρυπαντικά χρώματα στα πλοία. Η αγορά σε θαλάσσια χρώματα για επισκευές και συντήρηση του ελληνικό στόλου εκτιμάται στα 200-250 εκατομμύρια δολάρια και η Jotun Hellas διεκδικεί ένα σημαντικό αν όχι το σημαντικότερο κομμάτι αυτής.

– Υπάρχουν χρώματα που επιλέγουν περισσότερο οι ναυτιλιακές ή είναι στάνταρ αυτά που πρέπει να χρησιμοποιήσουν;

Τα χρώματα επιλέγονται από τις ναυτιλιακές εταιρίες κυρίως με γνώμονα τη λειτουργικότητα και πολύ λιγότερο την αισθητική τους. Κατ’ επέκταση το είδος του χρώματος που θα επιλεγεί εξαρτάται κυρίως από τους παρακάτω παράγοντες:

  • Από την πολιτική συντήρησης που υιοθετεί η κάθε πλοιοκτήτρια εταιρεία, σε συνδυασμό με τον χρονικό ορίζοντα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου.
  • Από τον τύπο του πλοίου, δηλαδή το είδος του φορτίου ή το είδος του τομέα που δραστηριοποιείται.
  • Από το επιχειρησιακό προφίλ του πλοίου, όπως ταχύτητα, ποσοστό κίνησης/πλεύσης/ακινησίας, γεωγραφική περιοχή δραστηριότητας κλπ. Για παράδειγμα, άλλο αντιρρυπαντικό χρώμα θα προτείνουμε σε πλοίο που δραστηριοποιείται στον Περσικό Κόλπο όπου η θερμοκρασία του νερού είναι υψηλή, και άλλο στον Βορείο Ατλαντικό που τα νερά είναι κρύα.

– Για ένα πλοίο μεσαίου μεγέθους τι ποσότητα χρώματος χρειάζεται;

Τα χρώματα που αφορούν ένα πλοίο χωρίζονται σε δυο βασικές κατηγορίες βάσει χρήσης τους. Σε χρώματα τακτικής συντήρησης (Seastock) και σε χρώματα για δεξαμενισμούς (Drydock). Τα Seastock χρώματα είναι αυτά που χρησιμοποιούνται από το πλήρωμα εν πλω, δηλαδή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του για μικρο-συντηρήσεις. Οι καταναλώσεις αυτών διαφοροποιούνται ανάλογα με το μέγεθος και την ηλικία του πλοίου. Ένα μέσου μεγέθους και ηλικίας πλοίο καταναλώνει σε ετήσια βάση περίπου 3.000 λίτρα.

Τα Drydock χρώματα αφορούν την συνολική ή την μερική επαναβαφή των κυρίων μερών του πλοίου κατά την διάρκεια του δεξαμενισμού του που λαμβάνει χώρα σε τακτά χρονικά διαστήματα, κάθε 3-5 χρόνια, ανάλογα με την ηλικία του πλοίου. Τα συστήματα βαφής των υφάλων συμβάλλουν στην προστασία τους από τη διάβρωση και στην μείωση αντίστασης του πλοίου μέσα στο νερό και η ωφέλιμη ζωή τους μπορεί να φτάσει έως και 90 μήνες.

– Πόσο έχει εξελιχθεί η σύσταση των χρωμάτων και η παραγωγή τους ώστε να είναι eco friendly;

Στην Jotun αναλαμβάνοντας ευθύνη απέναντι στο περιβάλλον, έχουμε καθιερώσει το οικολογικό πρόγραμμα ανάπτυξης προϊόντων GreenSteps, που, εκτός των άλλων, μας παρέχει τη δυνατότητα να καλύπτουμε τις ποιοτικές απαιτήσεις της αγοράς χρωμάτων μέσω ‘πράσινων’ διαδικασιών παραγωγής και λειτουργίας προσφέροντας υψηλής τεχνολογίας φιλικά στο περιβάλλον προϊόντα. Η μείωση των πτητικών οργανικών ουσιών (VOC) και η μη χρήση βαρέων μετάλλων είναι χαρακτηριστικοί τομείς στους οποίους εστιάζουμε διαχρονικά σε σχέση με την παραπάνω πολιτική.

– Έχουμε ακούσει από πλοιοκτήτες για χρησιμοποίηση χρωμάτων που μειώνουν τη τριβή άρα εξοικονομεί το πλοίο καύσιμα; Ισχύει;

Ναι είναι αλήθεια. Η χρησιμοποίηση των αντιρρυπαντικών χρωμάτων έχει ακριβώς αυτό το σκοπό και η χρησιμότητά τους είχε διαπιστωθεί από αρχαιοτάτων χρόνων. Σήμερα υπάρχουν διάφορες τεχνολογίες ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα και εξακολουθεί να είναι ένας τομέας έντονης ερευνητικής δραστηριότητας των εταιρειών χρωμάτων λόγω και των αυστηρών προδιαγραφών μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από την μείωση της κατανάλωσης καύσιμων.

Γίνεται αντιληπτό ότι μείωση της βιο-ρύπανσης των υφάλων του πλοίου σημαίνει και μείωση της αντίστασης τριβής του σκάφους το οποίο συνεπάγεται την μειωμένη κατανάλωση ενέργειας καύσιμων και επομένως και εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Οικονομία καυσίμων που μπορεί να φθάσει περισσότερο από 13%, βάσει ISO19030, όπως για παράδειγμα, το SeaQuantum X200, που είναι το κορυφαίο μας προϊόν σε αντιρρυπαντική προστασία, αυτοστιλπνούμενο και βασισμένο στην τεχνολογία Ηydrolysing Silylmethacrylate Copolymers, με εξαιρετική μακροχρόνια απόδοση και εύκολη εφαρμογή.

-Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της JOTUN σε σχέση με τον ανταγωνισμό;

Στην Jotun προστατεύουμε την περιουσία των πελατών μας παρέχοντας προσαρμοσμένες στα μέτρα τους λύσεις. Επίσης, η εταιρεία συνεχίζει να είναι πρωτοπόρα στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, που ξεφεύγουν από τα στενά όρια του χρώματος. Οι ωκεανογραφικές υπηρεσίες που προσφέρουμε, τα συστήματα παρακολούθησης της απόδοσης των χρωμάτων και πως αυτά επηρεάζουν την απόδοση του πλοίου, η τεχνική συμβουλευτική υποστήριξη των πελατών μας είναι λίγα από αυτά που μας χαρακτηρίζουν και μας κάνουν ίσως μοναδικούς.

Jotun. Photo by Morten Rakke Photography

-Για να παρέχετε αυτές τις υπηρεσίες χρειάζεστε δυνατές υποδομές.

Για να υποστηριχθεί ένα τέτοιο επίπεδο εξυπηρέτησης απαιτείται μια ζωντανή οργάνωση με βάθος, με εμπειρία, όπου η κατάρτιση και η εκπαίδευση δεν τελειώνει ποτέ. Αλλά και μία οργάνωση που προσφέρει σταθερό περιβάλλον εργασίας, αξιοκρατική που επιβραβεύει την επιτυχία και αγκαλιάζει τα λάθη ως πηγή μάθησης. Η καρδιά της Jotun Hellas χτυπάει με τον ρυθμό που της δίνουν οι άνθρωποι της, οι οποίοι καθημερινά αγωνίζονται για να διατηρήσουν την Jotun υψηλά, εκπληρώνοντας το καθήκον τους, ως προς την ικανοποίηση των πελατών μας. Υψηλό επαγγελματικό φρόνημα και αίσθηση ευθύνης. Κάθε μέρα το πρωί που βάζουμε το κλειδί στην πόρτα δεν σταματάμε να υπενθυμίζουμε στους εαυτούς μας ότι είμαστε υπεύθυνοι για τις 50 Ελληνικές οικογένειες της Jotun Hellas. Και για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει οι πελάτες μας να μας επιλέγουν διότι αυτά που τους υποσχόμαστε τα υλοποιούμε στο ακέραιο.

-Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των ανθρώπων της διοικητικής ομάδας;

Η διοικητική ομάδα, έχοντας κοινές εμπειρίες την τελευταία δεκαετία, απαρτίζεται από ανθρώπους με υψηλή εξειδίκευση στο αντικείμενό τους, που έχουν δεσμευθεί να λειτουργούν ομαδικά και υποστηρικτικά τόσο μεταξύ τους όσο και στο επίπεδο των ομάδων που ηγούνται, και που έχουν την ικανότητα σύνθεσης ευρύτερων παραστάσεων. Αυτή είναι η ομάδα που έχει καταρτίσει το μακροπρόθεσμο πλάνο ανάπτυξης και με σεβασμό και υπομονή υποστηρίζουν τους ανθρώπους της εταιρίας ώστε όλοι να κοιτάμε προς την ίδια κατεύθυνση και να εστιάζουμε στις λύσεις και οχι στα προβλήματα.

Η ιδιαίτερα «δεμένη» διοικητική ομάδα απαρτίζεται από τους Χρύσσα Καβάγια, Γιώργο Βρανάκη, Τάσο Αλεξίου, Δημήτρη Ζαρογιάννη, Δημήτρη Σακκαλόγλου και Σταμάτη Σολομάκο και είναι επιφορτισμένη με το να δίνει το στρατηγικό άλλα και το καθημερινό στίγμα λειτουργίας της εταιρείας.

-Η φιλοσοφία της Jotun Hellas σε ό,τι αφορά τους πελάτες της που εστιάζει; 

Η φιλοσοφία μας σε ό,τι αφορά τους πελάτες, έχει να κάνει με το ότι βλέπουμε τον χρονικό ορίζοντα συνεργασίας ιδιαίτερα μεγάλο. Το δύσκολο δεν είναι να πουλήσεις ένα λίτρο, το δύσκολο είναι να χτίσεις μια μακροχρόνια συνεργασία- η οποία θα λειτουργήσει στα καλά αλλά και στα δύσκολα, μια συνεργασία εμπιστοσύνης, η οποία ´όπως γνωρίζουμε όλοι, χρειάζεται χρόνος για να κερδηθεί εκατερωθεν. Όπλα μας οι επιχειρηματικές αξίες- σεβασμός, αφοσίωση, τόλμη, φροντίδα- που αγκαλιάζουμε καθημερινά, και η διαφάνεια των συναλλαγών μας εντός και εκτός.

-Ο πιγκουίνος που έχετε ως σήμα τι συμβολίζει; 

Η Jotun βασίζεται σε μια σταθερή ηθική επαγγελματικά βάση που ονομάζουμε The Penguin Spirit. Ο πιγκουίνος είναι ένα μοναδικό σύμβολο για την Jotun και αντιπροσωπεύει το πνεύμα ανθεκτικότητας και προσαρμοστικότητας. Ο Πιγκουίνος εκφράζει τις αξίες της Jotun: Φροντίδα, Τόλμη, Σεβασμός και αφοσίωση.

-Εκτός από τη Ναυτιλία εξυπηρετείται και άλλους κλάδους;

Εξυπηρετούμε τα βιομηχανικά χρώματα και τα χρώματα σκαφών αναψυχής. Ο αντίκτυπος της επιτυχίας της Jotun στα ναυτιλιακά χρώματα αντανακλάται και στα χρώματα σκαφών αναψυχής, από ιστιοπλοϊκά έως megayachts. Τα βιομηχανικά χρώματα αφορούν έργα υποδομών και εργοστασιακών κατασκευών που είναι εκτεθειμένα σε ακόμη πιο ‘επιθετικά’ περιβάλλοντα, για παράδειγμα, έκθεση σε χημικά. Σε αυτά τα τελευταία περιλαμβάνονται και τα υψηλής τεχνολογίας χρώματα παθητικής πυροπροστασίας τα οποία είναι ιδιαίτερα σημαντικά διότι σώζουν ζωές

– Ποια προϊόντα σας είναι κορυφαία και γιατί;

Το 2020, μετά από χρόνια έρευνας και συνεργασίας με συνεργάτες του κλάδου, έχουμε αναπτύξει μια επαναστατική λύση επιθεώρησης και προληπτικoύ  καθαρισμού για τα πιο απαιτητικά περιβάλλοντα. Αυτό επιτυγχάνεται με ένα ειδικό αντιρυπαντικό χρώμα σε συνδιασμό με ένα επαναστατικό ρομποτικό σύστημα απομακρυσμένου ελέγχου (Remote Operating Vehicle – ROV) που ονομάζεται Jotun HullSkater. Οι χειριστές της Jotun Hellas συνδέονται τακτικά με αυτά τα ROV που βρίσκονται πάνω στα πλοία και καθαρίζουν προληπτικά τα ύφαλα από μικροοργανισμούς, όπου υπάρχουν σε πρόωρο στάδιο,  μειώνοντας σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου, τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και τη διάδοση μη αυτοχθόνων θαλάσσιων οργανισμών.

-Όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται από τα κεντρικά γραφεία ή υπάρχει σχετική αυτονομία για την επιχείρηση στην Ελλάδα; 

Μια από τις βασικές παραμέτρους της στρατηγική της μητρικής εταιρείας είναι η διαφοροποιημένη προσέγγιση. Αυτό σημαίνει ότι τα τοπικά γραφεία είναι επιφορτισμένα να παίρνουν τις αποφάσεις βάσει των πολιτικών της μητρικής εταιρίας προσαρμοζόμενα στις τοπικές οικονομίες. Βασικά μιλάμε για ένα αρκετά αποκεντρωμένο σύστημα λήψης αποφάσεων που στην διεθνή βιβλιογραφία απαντάται ως ´think global, act local”.

Ιστορικό

Το 1920, η Jotun ξεκίνησε το μεγάλο της “ταξίδι των χρωμάτων” στο Sandefjord της Νορβηγίας. Ο Odd Gleditsch sr, ο ιδρυτής της Jotun είχε το δικό του κατάστημα με ναυτιλιακά χρώματα και προμήθειες.

Είχε το ιδιαίτερο χάρισμα να μεταφέρει ενθουσιασμό στους εργαζομένους. Κάποτε είπε: “Αν έχω ένα μυστικό όπλο, είναι η ικανότητά μου να βρίσκω ικανούς υπαλλήλους και να τους ακούω, να ακούω προσεκτικά τις σκέψεις, τις προτάσεις και τις ιδέες τους.”

Το 1926 ξεκίνησε να κατασκευάζει τα δικά του χρώματα. Η πρώτη του επιτυχία έρχεται λίγα μόλις χρόνια μετά το 1931, με το βιομηχανικό και ναυτιλιακό χρώμα ‘Arcanol’.

Από την αρχή η Jotun επένδυε στην έρευνα και ανάπτυξη (R&D). Οι ανταγωνιστές θεώρησαν ότι αυτό ήταν τρέλα, αλλά ο Gleditsch το δικαιολόγησε: «Η μελλοντική μας επιτυχία εξαρτάται από την επένδυση που κάνουμε τώρα στην έρευνα και την ανάπτυξη.» Σήμερα, η Jotun διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά κέντρα R&D στη Νορβηγία και ένα αξιόλογο δίκτυο εργαστηρίων σε όλο τον κόσμο.

Πηγή: newmoney.gr