MONASTY : ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΟΥ ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ INTERIOR DESIGN

To MonAsty κέρδισε το πρώτο βραβείο του καταξιωμένου περιοδικού Archello. Το έργο υλοποιήθηκε από τους Nana architects, ενώ τον φωτισμό ανέλαβε η Ελευθερία Ντεκώ.

«Μπαίνοντας στη Θεσσαλονίκη το ’45, αργά το βράδυ της Μ. Πέμπτης είχε τελειώσει η λειτουργία και οι εκκλησίες άδειες, φωτισμένες ηχούσαν πένθιμα. Περπατούσα μόνος και θαμπωμένος – είπα από μέσα μου: “Θεέ μου, πόση αμαρτία πρέπει να περιέχει αυτή η πόλη για να ‘χει τόσες εκκλησίες“». Η πρώτη αυτή εντύπωση του Μάνου Χατζιδάκι για τη Θεσσαλονίκη, ο οποίος έμελλε να γίνει «φανατικός λάτρης της πόλης και των αφανών κατοίκων της», ήταν μια από τις βασικές αναφορές του γραφείου που χρησιμοποίησε στην αρχιτεκτονική περιγραφή την εικόνα της εισαγωγής του κειμένου, για να δομήσει μια μοναδική χωρική αφήγηση και εμπειρία για τον επισκέπτη στον εσωτερικό του ξενοδοχείου MonAsty.

“Οπως για κάθε Autograph Collection ανά την υφήλιο έτσι και για το πρώτο ξενοδοχείο πέντε αστέρων στην καρδιά του ιστορικού κέντρου της πόλης, η Marriott International αναζήτησε ένα σχεδιαστικό concept και μία ταυτότητα που να συνδυάζει την εντοπιότητα της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης με το πολυτελές brand” μας λένε η Δομινίκη Δαδάτση και ο Ερμής Αδαμαντίδης, ιδρυτικά στελέχη του γραφείου Not A Number Architects που επιμελήθηκε το interior design του MonAsty.

Πώς αποτυπώνεται η βυζαντινή παράδοση στο κλίμα και στα έπιπλα του εσωτερικού του ξενοδοχείου;
Έχοντας θέσει σαν στόχο να δημιουργήσουμε μια ατμόσφαιρα αντίστοιχη με αυτήν ενός βυζαντινού μοναστηριού σε μια σύγχρονη λειτουργία ενός πολυτελούς ξενοδοχείου χρησιμοποιήσαμε στοιχεία της βυζαντινής αρχιτεκτονικής κληρονομιάς με έναν ελεύθερο και απενοχοποιημένο τρόπο. Αυτό, από την άλλη, μας έδωσε έναν ξεκάθαρο κανόνα σύνθεσης που μπορούσαμε να ακολουθήσουμε είτε αφορούσε στην διάταξη των χώρων, στα μορφολογικά στοιχεία, στην υλικότητα ή την χρωματική παλέτα. Χαρακτηριστικά της σύνθεσης είναι η έντονη συμμετρία, ο συνδυασμός φυσικών υλικών όπως πέτρα, ξύλο, τούβλο και ασβεστοκονίαμα, και αρχιτεκτονικά στοιχεία όπως κόγχες, καμάρες και θόλοι. Η χρήση του φωτός επίσης καθίσταται κρίσιμη για την ανάδειξη των μορφών και των υφών μέσα στον χώρο αλλά και για μια θεατρική εναλλαγή χωρικών αισθήσεων μεταξύ ανάτασης και μυστικισμού.

Θεωρείτε πως η αισθητική του Βυζαντίου έχει μείνει στο σκοτάδι της διεθνούς ιστορίας;
Ίσως αντιμετωπίστηκε ως ένα πεπερασμένο και κλειστό σύστημα αξιών το οποίο δεν εξελίχθηκε μέσα στην ιστορική και γεωγραφική συγκυρία παρά μόνο σε σχέση με μια πολύ καθορισμένη θρησκευτικότητα. Πάντως είναι γεγονός πως το αισθητικό του βάθος και η πολύπλοκη παρακαταθήκη του μελετάται με λιγότερη προκατάληψη τις τελευταίες δεκαετίες. Κι αυτό ίσως έδωσε τον χώρο να αναπτυχθεί ακόμα και μια σύγχρονη εικαστική γλώσσα πάνω στην Βυζαντινή ζωγραφική όπως για παράδειγμα στο έργο του Στέλιου Φαϊτάκη ή του street artist Φίκου με τον οποίο είχαμε την τύχη να συνεργαστούμε στο συγκεκριμένο έργο και να φιλοτεχνήσει το δίπτυχο-τοιχογραφία που βρίσκεται στην κεντρική είσοδο του λόμπι.

Τι έχει να μας διδάξει στην αρχιτεκτονική;
Παραφράζοντας τον Juhani Pallasmaa η αρχιτεκτονική σήμερα τείνει να αγκαλιάζει το μυαλό και τα μάτια ενώ αφήνει ορφανά το σώμα και τις υπόλοιπες αισθήσεις αλλά και την μνήμη, την φαντασία και τα όνειρα. Ίσως αυτό που μας χαρίζει η «επαφή» με ένα βυζαντινό μοναστήρι είναι η αρχιτεκτονική ως μια φαινομενολογική εμπειρία. Ένα χωρικό βίωμα δηλαδή που δεν δίνει απλά έμφαση στην εικόνα και την μορφή αλλά στην εμπειρία όλων των αισθήσεων και στην αλληλεπίδραση ανθρώπινου σώματος και κατασκευασμένου χώρου. Είναι παράδοξο πως μια αρχιτεκτονική που υπηρετεί το άυλο και μεταφυσικό μπορεί εν τέλει να προκαλεί μια «σωματική», πολύ-αισθητηριακή εμπειρία που πολλές φορές λείπει από τα σύγχρονα κτίρια. Η ανθρώπινη κλίμακα, η ένταξη στο φυσικό τοπίο, η χρήση των φυσικών υλικών αλλά και η προσαρμοστικότητα των κατασκευών μέσα στους αιώνες τα κάνει να φαίνονται σαν υπεραιωνόβιοι ζωντανοί οργανισμοί πλήρως εναρμονισμένοι μέσα στο περιβάλλον τους.

Πώς ενημερωθήκατε για την ιστορία της γειτονιάς του ξενοδοχείου; Πόσο σημαντική είναι η διαδικασία έρευνας της περιοχής του έργου για τον αρχιτέκτονα;
Το κτίριο του ξενοδοχείου βρίσκεται δίπλα στο μοναδικό ενεργό μοναστήρι στο κέντρο της πόλης, αυτό της Αγίας Θεοδώρας, το οποίο πήρε την θέση ενός βυζαντινού μοναστηριού που κάηκε στην μεγάλη πυρκαγιά του 1917. Όπως και με τα περισσότερα έργα μας θεωρούμε την έρευνα κομμάτι της σχεδιαστικής διαδικασίας ώστε η νέα κατασκευή να ενταχθεί όσο το δυνατόν πιο αρμονικά στο άμεσο περιβάλλον. Η έρευνα είναι σημαντικό να μην περιορίζεται μόνο στο κτισμένο περιβάλλον και την ιστορία του αλλά και στην κοινωνική δυναμική της περιοχής και στις δυνατότητες συμπερίληψης της τοπικής κοινωνίας.

Το ξενοδοχείο φαίνεται αυστηρό αποπνέοντας μια αύρα εσωτερισμού. Ποια θεωρείτε ήταν τα στοιχεία που “μίλησαν” στους κριτές των διεθνών βραβείων που κερδίσατε;
Σε ένα από τα μεγαλύτερα βραβεία -αυτό του Hotel of the Year για το περιοδικό FRAME-
διαβάζουμε αυτούσια τα σχόλια των κριτών: «Ο τρόπος που η ιστορία βρίσκεται σε έναν σιωπηλό διάλογο με το νέο»«Υπέροχη χωρική αφήγηση μέσα από την φόρμα, την υλικότητα και το φως» και «Λεπτή ισορροπία μεταξύ μνημειακότητας και οικειότητας».

Το MonAsty Autograph Collection by Marriott International έχει συγκεντρώσει επίσης τις εξής διακρίσεις:
• Kyoto Global Design Award 2023: Winner – Restaurant, Hotel, Bar
• GLOBAL ARCHITECTURE DESIGN AWARD: Winner – Hospitality Platinum Award
• FRAME Award 2023: Winner – Hotel of the Year
• Shenzhen Idea-Tops Award 2023: Winner – Architectural Interior Lighting Environment Design
• Dezeen Award 2023: Longlisted
• LIV Hospitality Design Award 2022: Winner – Interior Design of the Year

MonAsty, Autograph Collection, Βασιλέως Ηρακλείου 45, Θεσσαλονίκη
www.monastyhotel.com, @monasty.hotel/Instagram

Πηγή : newmoney.gr

10
10