«THE POST: ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΑ ΜΥΣΤΙΚΑ»

Έξι υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα για ένα υποδειγματικά κατασκευασμένο και αφηγηματικά συναρπαστικό πολιτικο-δημοσιογραφικό θρίλερ, το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» της μοντέρνας χολιγουντιανής εποχής.

Απόλυτα επίκαιρο, μια και η σχέση κυβέρνησης Τραμπ – Τύπου είναι τόσο εχθρική όσο επί εποχής Νίξον, το σεναριακά ανολοκλήρωτο­ «The Post» πήρε το πράσινο φως μόλις τον προηγούμενο Φεβρουάριο και σε απίστευτα μικρό χρονικό διάστημα για το μέγεθος της παραγωγής του έκανε ήδη πρεμιέρα στις αίθουσες. Το εντυπωσιακό είναι πως τίποτα επάνω του δεν προδίδει αυτήν τη βιασύνη, καθώς η υποδειγματική κατασκευή του, προσεγμένη και στην παραμικρή λεπτομέρεια, το καθιστά υπόδειγμα «καλλιτεχνικού» χολιγουντιανού σινεμά κι ένα από τα μεγάλα οσκαρικά φαβορί, υποψήφιο και για έξι Χρυσές Σφαίρες. Γραμμένο από την πρωτοεμφανιζόμενη Λιζ Χάνα και τον οσκαρικά βραβευμένο Τζος Σίνγκερ («Spotlight»), το φιλμ αφηγείται την αληθινή ιστορία των Pentagon Papers, βασισμένο σε δύο δραματικούς άξονες.

Τα γεγονότα τα οποία οδήγησαν μέχρι την περιπετειώδη δημοσίευσή τους και την «ενηλικίωση» της εκδότριας­ Κάθριν Γκράχαμ ως δυναμικής και ανεξάρτητης προσωπικότητας σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Σε άλλη μία αφοπλιστική ερμηνεία, γεμάτη μετρημένες σιωπές, κομπιάσματα και διακριτικά αμήχανες κινήσεις, η Μέριλ Στριπ υποδύεται την καλοαναθρεμμένη αστή, η οποία το 1963 βρέθηκε ξαφνικά, μετά την αυτοκτονία του εκδότη συζύγου της, επικεφαλής της «Washington Post». Οκτώ χρόνια αργότερα κι ενώ –χωρίς η ίδια να ελέγχει απόλυτα το διοι­κητικό συμβούλιο της εταιρείας– ο εκδοτικός όμιλος ετοιμάζεται να εισαχθεί στο χρηματιστήριο, οι ανταγωνιστές «New York Times» δημοσιεύουν ένα πολύκροτο άρθρο πάνω σε μια απόρρητη έκθεση του Πενταγώνου, η οποία αποκαλύπτει τις «βρόμικες» πρακτικές της αμερικανικής εμπλοκής στο Βιετνάμ, αποδεδειγμένα καταδικασμένης να αποτύχει. Η κυβέρνηση Νίξον αντιδρά και πετυχαίνει δικαστική απόφαση προσωρινής απαγόρευσης, κατά τη διάρκεια της οποίας οι 7.000 σελίδες της έκθεσης φτάνουν στα χέρια του διευθυντή της «Post» Μπέντζαμιν Μπράντλι. Μέχρι το άκρως ριψοκίνδυνο «τυπωθήτω» όμως θα μεσολαβήσουν πολλά.

Έχοντας στα χέρια του μια άρτια παραγωγή που αναπαριστά στην εντέλεια την εποχή, ένα πρωτοκλασάτο πρωταγωνιστικό επιτελείο κι ένα σενάριο το οποίο αναμειγνύει σε ιδανικές δόσεις τα συστατικά ενός πολιτικού θρίλερ, ενός ψυχολογικού δράματος κι ενός ιστορικού ντοκουμέντου, ο Σπίλμπεργκ υπογράφει το μοντέρνο «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» κι ένα κομψοτέχνημα του αφηγηματικά ασυναγώνιστου χολιγουντιανού σινεμά. Όπου μέσα του βρίσκεις την πιο ξεκάθαρη, πολυδοκιμασμένη και άκρως αποτελεσματική δραματουργική συνταγή, τις ιδιοφυείς διηγηματικές πρακτικές που επί δύο ολόκληρες ώρες δεν σε αφήνουν να πάρεις ανάσα, την αγωνία, τη συγκίνηση, τον (φιλελεύθερο) ήρωα της διπλανής πόρτας, την αληθινή ιστορία (πάντα από την πλευρά των νικητών) και, φυσικά, τη λεπτομερή επεξήγηση-διδαχή γιατί και πώς (τα λογύδρια του «πατριώτη» Ντάνιελ Έλσμπεργκ και της κ. Μπράντλι). Ποιος, εκτός ίσως του… Ντόναλντ Τραμπ, θα του αντιστεκόταν;

Πηγή: athinorama.gr