STANLEY KUBRICK: ΜΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΑ ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ (ΕΩΣ 28/10/18)

Πριν ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ γίνει ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες της ιστορίας, ήταν ένας έφηβος φωτογράφος της Νέας Υόρκης που σε ηλικία μόλις 17 ετών άρχισε να δουλεύει επαγγελματικά για το περιοδικό “Look”.

Σε ένα σύντομο προφίλ που συμπεριλήφθηκε στο περιοδικό 2 χρόνια αργότερα, η αγέλαστη φωτογραφία του Κιούμπρικ συνοδευόταν από το σχόλιο του συντάκτη “Στον ελεύθερο χρόνο του, ο Στάνλεϊ πειραματίζεται με την κινηματογραφία. Όνειρό του είναι να γυρίσει ντοκιμαντέρ.”

Αυτήν τη διαφορετική πλευρά του Κιούμπρικ έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν οι επισκέπτες του Museum of the City of New York, μέσα από την έκθεση “Through a Different Lens” – ένα αφιέρωμα στον φωτογράφο του Look.

Ακόμα και στην απίθανη περίπτωση να μην έχετε καν ακουστά τον διάσημο σκηνοθέτη, η έκθεση αποτελεί από μόνη της μία εξαιρετική ιστορική καταγραφή της πολλά υποσχόμενης Νέας Υόρκης του 1940. Όσο για τους θαυμαστές του, τα πρώτα βήματα του ταλαντούχου εφήβου είναι ένα πραγματικό ταξίδι.

Μία από τις πρώτες φωτογραφίες του Κιούμπρικ που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό “Look”. Ένας εφημεριδοπώλης κοιτά με θλίψη τη δημοσίευση του θανάτου του Προέδρου Franklin D. Roosevelt. Ο ίδιος ο Κιούμπρικ παραδέχθηκε αργότερα ότι προέτρεψε τον πωλητή να προσπαθήσει να φαίνεται πιο θλιμμένος απ’ ό,τι ήταν στην πραγματικότητα. Στις επόμενες δεκαετίες έγινε ξακουστός για τις ατέλειωτες επαναλήψεις των γυρισμάτων μέχρι να πετύχει το εφέ που ήθελε. (“Truman is a New Dealer, Too”, 26 Ιουνίου 1945)

Ο σκηνοθέτης Ζυλ Ντασέν αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον Κιούμπρικ. Αυτή η φωτογραφία στα γυρίσματα της ταινίας Naked City, με τον Ντασέν να στέκεται σαν μαέστρος καθοδηγώντας τους πάντες, έκανε τον τότε νεαρό Κιούμπρικ να αποφασίσει ότι αυτή είναι η δουλειά που του ταιριάζει. (“Naked City”, 31 Ιουλίου 1947)

Τρεις καθηγητές του ερευνητικού κέντρου πυρηνικής φυσικής του Πανεπιστημίου Columbia ποζάρουν στο ημιτελές κυκλοτρόνιο. Οι καλοντυμένοι καθηγητές φαίνονται σαν νάνοι μπροστά στην απίστευτη δύναμη της τεχνολογίας. Αυτή η αλλόκοτη φωτογραφία είναι τόσο κοντά στο στιλ του Κιούμπρικ που γνωρίσαμε μέσα από τις ταινίες του. (“Columbia University”, 11 Μαΐου 1948)

Η πρώτη ταινία του Κιούμπρικ ήταν η “Day of the Fight”, ένα σύντομο ντοκιμαντέρ για την πυγμαχία. Ο πρωταγωνιστής Walter Cartier είχε ήδη φωτογραφηθεί από τον Κιούμπρικ για το “Look”. Αυτή είναι η πιο ενδιαφέρουσα φωτογραφία του νεαρού πυγμάχου, στην οποία φαίνεται να στέκεται πάνω από το κοιμισμένο σώμα του. (“Prizefighter”, 18 Ιανουαρίου 1949)

Αν και συνήθιζε να φωτογραφίζει κυρίως την εργατική τάξη, υπήρχαν φορές που ο Κιούμπρικ πήγαινε σε πολυτελή nightclubs και parties, όπου το θέαμα ήταν πιο πλουσιοπάροχο. Κοιτάζοντας αυτή η μοναδική φωτογραφία από ένα πάρτι του Συλλόγου Σύγχρονης Τέχνης δεν μπορούμε παρά να θυμηθούμε το όργιο με τους μασκοφόρους στην τελευταία ταινία του σκηνοθέτη “Eyes Wide Shut” (Μάτια Ερμητικά Κλειστά). (“Philadelphia’s First Beaux Arts Ball”, 13 Σεπτεμβρίου 1949)

Αυτή θα μπορούσε να ήταν μία απλή φωτογραφία της σαγηνευτικής Rosemary Williams με μπικίνι. Η παρουσία, όμως, του ίδιου του Κιούμπρικ στην φωτογραφία, της δίνει μία κινηματογραφική διάσταση. Θα μπορούσε να είναι ακόμα και σκηνή από την απίστευτη ταινία τρόμου του, “The Shining” (Η Λάμψη). (“Rosemary William’s – Showgirl”, Μάρτιος 1949)Η έκθεση “Through a Different Lens: Stanley Kubrick Photographs” θα είναι ανοικτή προς το κοινό έως 28 Οκτωβρίου 2018.

Πηγή: globalist.gr