«SPOTLIGHT: ΟΛΑ ΣΤΟ ΦΩΣ», ΚΡΙΤΙΚΗ

1

Ένα μοντέρνο «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου», υποψήφιο για έξι Όσκαρ και φαβορί για αυτό του πρωτότυπου σεναρίου.

Από τις πολυβραβευμένες ταινίες της χρονιάς, το «Spotlight» έφτασε έως τις έξι οσκαρικές υποψηφιότητες (ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, μοντάζ, β΄ αντρικού και β΄ γυναικείου ρόλου ) κερδίζοντας την κορυφαία διάκριση από μια σειρά πρωτοκλασάτων ενώσεων κριτικών (Λος Άντζελες, Βοστόνης, Σαν Φρανσίσκο, Τορόντο ), το βραβείο του σωματείου των Αμερικανών σεναριογράφων και εκείνου των ηθοποιών (SAG Award ), το BAFTA σεναρίου και τρεις υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες.

Λογικό, καθώς πρόκειται για ένα φιλμ-υπόδειγμα στο είδος του, αυτό του based on a true story χολιγουντιανού δράματος που συνδυάζει μια σοκαριστική αληθινή ιστορία, πανανθρώπινα μηνύματα, καθημερινούς, συμπαθείς ήρωες και μια συναρπαστική πλοκή. Μιας και εδώ έχουμε να κάνουμε με δημοσιογραφική έρευνα, το αξεπέραστο κινηματογραφικό πρότυπο του εγχειρήματος δεν είναι άλλο από το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου», το δραματικό θρίλερ του Άλαν Πάκουλα, το οποίο το 1976 μετέφερε στην οθόνη την ιστορία αποκάλυψης του σκανδάλου Γουότεργκεϊτ.

Το «Spotlight» δανείζεται τον τίτλο του από την ειδική ομάδα ελεύθερου ρεπορτάζ της «Boston Globe», η οποία το 2001 αναλαμβάνει να ερευνήσει την υπόθεση κακοποίησης ανηλίκων από ιερείς της τοπικής αρχιεπισκοπής. Αρχίζοντας να ψάχνουν, οι τέσσερις δημοσιογράφοι διαπιστώνουν πως έχουν μπροστά τους ένα τεράστιο, ανεξέλεγκτων συνεπειών σκάνδαλο, το οποίο φτάνει ψηλά στην ιεραρχία της καθολικής εκκλησίας.

Με αυστηρή σεναριακή μέθοδο, γνωριζόμαστε με όλα τα κομμάτια του ανθρώπινου δημοσιογραφικού παζλ, παρακολουθούμε τη λεπτομερή οργάνωση του ρεπορταζιακού team και γινόμαστε μάρτυρες της προσωπικής έρευνας του καθενός, πάντα όμως υπό το πνεύμα της ομάδας, το οποίο ακόμα κι όταν δοκιμάζεται, δεν ραγίζει ποτέ. Το κυρίαρχο δραματουργικό στοιχείο εδώ είναι η ερευνητική τακτική, η οποία αναπτύσσεται με μικρές σεναριακές «βινιέτες» που τη σπρώχνουν διαρκώς προς τα μπροστά, διευρύνουν τον ορίζοντά της, μας επεξηγούν τις περίπλοκες λεπτομέρειες της υπόθεσης και χαρίζουν λίγο χρόνο στους ήρωες, χρωματίζοντας μάλλον σχηματικά τους χαρακτήρες τους.

Σημαντική δουλειά στο τελευταίο κομμάτι κάνουν βέβαια και οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές, οι οποίοι λειτουργούν κι αυτοί ως ομάδα (δεν υπάρχει πρώτος ρόλος ), εξ ου και το συνολικό βραβείο του σωματείου ηθοποιών. Το στοιχείο του σασπένς, σε αντίθεση με την ταινία του Πάκουλα, είναι υποβαθμισμένο, το ίδιο –ευτυχώς!– και η εύκολη συγκίνηση ή η διδακτική ρητορική, με τον πρώην ηθοποιό και νυν άνισο σεναριογράφο και σκηνοθέτη Τομ ΜακΚάρθι (από τα πολύ ενδιαφέροντα «Station Agent» και «The Visitor» στο απαράδεκτο «Σε Ξένα Παπούτσια» με τον Άνταμ Σάντλερ ) να υιοθετεί μια γραμμική, καθαρή και πληροφοριακή αφηγηματική προσέγγιση για να κορυφώσει –προβλέψιμα, αλλά όχι εντελώς αγιογραφικά– το πολλαπλών κοινωνικών διαστάσεων δράμα του.

ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 128΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Πηγή: athinorama.gr