Rashid Johnson – Magic Numbers (23 Ιουνιου – 28 Αυγουστου)

Η Συλλογή Γιώργου Οικονόμου είναι στην ευχάριστη θέση να φιλοξενεί την ατομική έκθεση του Αμερικανού καλλιτέχνη Rashid Johnson (γεν. Σικάγο, 1977), με τίτλο Magic Numbers, που  εγκαινιάστηκε στην Αθήνα στις 20 Ιουνίου 2014. Η έκθεση, την οποία επιμελούνται ο  καλλιτέχνης σε συνεργασία με την Katherine Brinson, Αναπληρώτρια Επιμελήτρια στο  Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης, και τη Skarlet Smatana, Διευθύντρια της Συλλογής  Γιώργου Οικονόμου, παρουσιάζει μια εγκατάσταση έργων που έχει σε μεγάλο βαθμό  σχεδιαστεί ειδικά για τον εκθεσιακό χώρο της Συλλογής με την ευκαιρία της έκθεσης.

Ο Johnson, που ήρθε στο προσκήνιο στις αρχές της δεκαετίας 2000, έχει χτίσει ένα λεπταίσθητο και  πολυδιάστατο έργο που διερευνά τις πολυσύνθετες δυνάμεις που διαμορφώνουν την ταυτότητα στη  σύγχρονη εποχή και την ιστορία. Τα έργα του, ζωγραφικοί πίνακες, φωτογραφίες, βίντεο και γλυπτά,  αντλούν την έμπνευσή τους από ένα μεταλλασσόμενο σώμα αναφορών που αγκαλιάζουν τη μουσική,  τη λογοτεχνία, την ιστορία του πνεύματος και την ποπ κουλτούρα, συνυφασμένα με πυκνές
αυτοβιογραφικές συνδηλώσεις. Οι εγκαταστάσεις του παίρνουν συχνά τη μορφή επίτοιχων ραφιών πάνω στα οποία αντιπαρατίθενται τυχαία αντικείμενα όπως βιβλία, δίσκοι βινυλίου, ασύρματοι  πομποδέκτες CB, φυτά και κοχύλια, προσδίδοντάς τους μια νέα, φυλακτική σημασία. Τα τελευταία  χρόνια, ο Johnson καλλιεργεί επίσης ολοένα περισσότερο μια καθαρόαιμη αφαιρετική φλέβα,  εξορύσσοντας την κληρονομιά της μοντερνιστικής αφαίρεσης και ταυτόχρονα αξιοποιώντας τις  μοναδικές εκφραστικές δυνατότητες των αντισυμβατικών υλικών του προσωπικού του λεξιλογίου.

Οι Μαγικοί Αριθμοί έχουν ως αφετηρία μια ταινία του Johnson στη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου, με τίτλο The New Black Yoga (2011). Το εμβληματικό αυτό έργο εδράζεται σε μια σειρά από νέα έργα  ζωγραφικής και γλυπτά που προάγουν μια σειρά από μακροχρόνιες μορφολογικές και εννοιολογικές  αναζητήσεις στο έργο του καλλιτέχνη. Στην πρώτη αίθουσα, ένας τοίχος από πλακάκια καθρέφτη θα  The New Black Yoga (στατικές εικόνες από βίντεο), 2011, φιλμ 16 mm μεταγραμμένο σε DVD με ήχο, διάρκεια: 10′ 57” ©  Rashid Johnson, Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και των Hauser & Wirth 2 αποτελέσει το φόντο για μια σύνθεση από αντικείμενα φορτισμένα με βαθιά προσωπικό συμβολισμό,  καθώς και ευρύτερες πολιτιστικές αναφορές. Σε σχέση με αυτό το μνημειακό έργο, ο Johnson έχει  αντλήσει στοιχεία από τον μορφολογικό πλούτο των επίπλων του Βραζιλιάνικου μοντερνισμού για να  δημιουργήσει ένα αινιγματικό δοχείο ώστε να φιλοξενήσει ένα από τα πιο εκφραστικά υλικά του, το  βούτυρο καριτέ – τη μυρωμένη ελαιώδη ουσία που λαμβάνεται από μια αυτοφυή καρύδα στην Αφρική
και θεωρείται ιδιαίτερα πολύτιμο για τις ιαματικές και μαλακτικές του ιδιότητες.

Στο επίκεντρο της έκθεσης βρίσκεται μια αίθουσα αφιερωμένη στο The New Black Yoga, μια ταινία  μικρού μήκους που παρουσιάζει μια ομάδα από πέντε νέους αφροαμερικανούς άνδρες σε ένα  πανέμορφο φυσικό περιβάλλον να εκτελούν μια σειρά από χορογραφικές κινήσεις που θυμίζουν  άλλοτε μπαλέτο και άλλοτε αθλήματα και πολεμικές τέχνες. Έχοντας ως βάση την παράδοξη εμπειρία  του ίδιου του καλλιτέχνη όταν προσπάθησε να συμμετάσχει σε ένα μάθημα γιόγκα που γινόταν σε
άγνωστή του γλώσσα, το έργο διευρύνεται σε μια ιλιγγιώδη σύγκρουση κωδίκων και σημαινόντων,  που εκμεταλλεύεται το επίμονο και συνεχές ενδιαφέρον του Johnson για την επινόηση φανταστικών  αδελφοτήτων και τελετουργιών απροσδιόριστης σημασίας. Το βίντεο αρχίζει και τελειώνει με την  εικόνα μιας διόπτρας με σταυρόνημα – σύμβολο παρμένο από το λογότυπο του hip hop  συγκροτήματος Public Enemy που εδώ παίρνει μια πιο πλάγια, ρουνική χροιά.

Το εικονίδιο του σταυρονήματος επανέρχεται στην τελευταία αίθουσα, όπου το γλυπτό του Johnson  Black Steel in the Hour of Chaos (2012) λειτουργεί ως ξεκάθαρο προμήνυμα επιθετικότητας αλλά και  ως γαλήνια σπουδή σε γεωμετρικές φόρμες. Θα εγκατασταθεί μαζί με μια ομάδα από αφαιρετικές  συνθέσεις στις οποίες ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί καμένα ξύλα, χυτό μπρούντζο, μαύρο σαπούνι και  κερί για να σφυρηλατήσει κυματοειδή τοπία που τα διακόπτει η προσθαφαιρετική σηματοδότηση του  καλλιτέχνη. Ως σύνολο, τα έργα της έκθεσης αποτελούν έναν αγωγό έκφρασης για την τρέχουσα ενασχόληση του Johnson με τις έννοιες της υβριδικότητας και της μεταμόρφωσης,  δημιουργώντας ένα συνεκτικό περιβάλλον προικισμένο με αφηγηματικές δυνατότητες.

INFO:

Συλλογή Γιώργου Οικονόμου
Λεωφ. Κηφισίας 80, 151 25, Μαρούσι, Αθήνα
Τηλ.: 2108090595