Ο JAMES FRANCO ΚΑΙ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ

102f4f31a6c0d45599027096d5bf4f09

Το Φαινόμενο της Πεταλούδας λογικά θα το έχεις ακουστά. Είναι αυτό που λέει ότι όταν μια πεταλούδα κουνάει τα φτερά της στον Αμαζόνιο, θα πέσει καταιγίδα στην Κίνα. Σε μεταφορικό επίπεδο το φαινόμενο αυτό σημαίνει την αλυσιδωτή εξέλιξη των γεγονότων σαν μια παρτίδα τζένγκα. Αν πάρεις ένα τουβλάκι από κάποιο σημείο θα δημιουργηθούν νέες καταστάσεις, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν και στην ολοκληρωτική πτώση. Στο 11.22.63, τη νέα σειρά του δικτύου Hulu, ο James Franco βρίσκει την δική του πεταλούδα.

Πριν απ΄όλα ας συνομολογήσουμε ολ τουγκέδα ότι ο James Franco είναι τρομερός τύπος, είναι ωραίος, έχει χιούμορ, δεν έχει ταμπού, δεν κολλάει σε ταμπέλες και δεν τον νοιάζει τίποτα, πέρα του να καλυτερεύει στο επάγγελμα και τη ζωή του εν γένει. Στο 11.22.63 καλείται να δώσει ένα νέο έναυσμα στην Ιστορία όλου του κόσμου. Πώς; Αρκεί να σκεφτείτε τι αντιπροσωπεύουν αυτοί οι αριθμοί. Πρόκειται για μία ημερομηνία. Μία από τις ημερομηνίες που έχουν γραφτεί στο βιβλίο του αμερικανικού έθνους και είναι από αυτές που βρίσκονται ψηλά.

Η ημέρα που δολοφονήθηκε ο John Kennedy, μπροστά σε πλήθος κόσμου, η ημέρα που ο φερόμενος ως δολοφόνος, ο Lee Harvey Oswald, πυροβόλησε τον Πρόεδρο στο κεφάλι, κάνοντας ένα κομμάτι να πεταχτεί από το αυτοκίνητο, είναι η ημέρα που συνετέλεσε στο να ακολουθήσουν πολλά. Ο πόλεμος στο Βιετνάμ για παράδειγμα θεωρείται από πολλούς ότι θα είχε αποφευχθεί, αν ο JFK ήταν ζωντανός και καθόταν στο οβάλ γραφείο.

Ο Jake Epping είναι ένας χωρισμένος καθηγητής στο Lisbon County στην πολιτεία Μέιν και τα μεσημέρια του τρώει στην καντίνα-εστιατόριο του Al. Ένα μεσημέρι, ο Al που πάσχει από καρκίνο και αντιλαμβάνεται ότι δεν του μένει πολύς χρόνος, ζητάει από τον Jake να μπει μέσα στην ντουλάπα του καταστήματος. Εκεί ο Jake θα βρεθεί ξαφνικά στο Τέξας, πίσω στο 1960 και θα δει ότι αυτή η ντουλάπα είναι ένα είδος χρονομηχανής. Όχι. Μια χρονομηχανή σε πάει σε όποια χρονολογία θες. Η ντουλάπα είναι κολλημένη σε εκείνη τη χρονιά. Ο Jake, μη μπορώντας να πιστέψει ότι συμβαίνει αυτό, επιστρέφει σοκαρισμένος στον Al.

Μετά από αρκετή συζήτηση, θα πάρει την απόφαση να μεταφέρει την ζωή του στη ντουλάπα, με σκοπό να αποτρέψει την δολοφονία του JFK. Ένα γεγονός που αν αφαιρεθεί από τα έγγραφα της Ιστορίας, θα αλλάξει όλη την μετέπειτα πορεία της Δύσης και λογικά του κόσμου εν γένει. Άπαξ και μπει στην ντουλάπα δεν υπάρχει γυρισμός. Κι αυτό γιατί η επιστροφή στην εποχή του είναι ένα restart στο παράλληλο σύμπαν και θα γυρίζει πίσω την όποια προσπάθεια έχει κάνει. Το πιο δύσκολο απ΄ όλα για τον Jake δεν είναι να μην τα παρατήσει στην πρώτη μεγάλη δυσκολία. Το πιο δύσκολο είναι να καταφέρει να μην δεσμευτεί σε αυτή την εποχή. Το λεγόμενο engagement στο 1960 θα τον βγάλει εκτός πορείας και θα διασαλεύσει την στόχευση του.

Το 11.22.63 δε γινόταν να μην είναι από τις σειρές που σε αφήνουν να κοιτάς την οθόνη, ακόμα κι όταν τελειώνει κάθε επεισόδιο. Με παραγωγή του J. J. Abrams και τον Stephen King στην κεντρική ιδέα του σεναρίου, το ξέρεις βαθιά μέσα σου ότι mutatis mutandis η πράξη δεν μπορεί να ακυρώσει την θεωρία. Η παρουσία του James Franco σε πρωταγωνιστική θέση απλώς κλειδώνει την δυναμική της σειράς.

Από το πρώτο κιόλας επεισόδιο νιώθεις να σε ρουφάει αυτή η ακατάπαυστη γοητεία του αμερικανικού νότου, να εισέρχεσαι με εγκεφαλικό «παιδεμό» στη συλλογιστική των πραγμάτων που επισυνάπτουν αυτό το κεφάλαιο της ιστορίας, νομίζεις ότι διαβάζεις κάποιο βιβλίο του Cormac McCarthy ως προς το σκηνικό και τα τοπία, αλλά τελικά βλέπεις ότι είναι μια πιο «φιλιπροθική» κατάσταση. Κάθε ψυχολογική διάσταση του ήρωα στο 11.22.63 είναι αχνή στο φαίνεσθαι και η μετάβαση του σε μια εποχή που δεν του ανήκει, με σκοπό να την κατακτήσει είναι μια αφήγηση που σε εξιτάρει παραπάνω από ευχάριστα. Πάνω απ΄όλα σε βάζει στην πολυσχιδή σκέψη του τι θα συνέβαινε αν άλλαζες τον ρου ενός γεγονότος. Και ο Jake Epping μπλέκει άθελα του σε παραπάνω από ένα γεγονότα. Άλλα ατομικά, άλλα συλλογικά και όλα γύρω από το ένα, το παγκόσμιο.

Πηγή: toratora.gr