Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ PILATES

Μετά από δέκα συνεδρίες, θα παρατηρήσετε μια αλλαγή στο σώμα σας. Μετά από είκοσι, θα την δουν και οι άλλοι, και μετά από τριάντα, θα έχετε ένα ολοκαίνουριο σώμα.”

ο Πιλάτες

Αυτή η φράση ανήκει στον Joseph Pilates, τον δημιουργό της ομώνυμης μεθόδου εκγύμνασης. Από τα λεγόμενά του φαίνεται να είναι κάτι ‘μαγικό’, άμεσο και αποτελεσματικό! Και όταν αυτά τα χαρακτηριστικά συνδυάζονται και αφορούν στο σώμα μας τότε είναι δύσκολο να τα αγνοήσουμε ή να πούμε όχι!

Το ‘Πιλάτες’ (ή αλλιώς art of contrology όπως ονομαζόταν αρχικά) έκανε την εμφάνισή του στα μέσα περίπου του 20ου αιώνα ως άσκηση με βασικό στόχο την σωματική ενδυνάμωση αλλά και την πνευματική άσκηση. Ξεκίνησε δηλαδή ως μέθοδος αποθεραπείας και ανάρρωσης αθλητών που είχαν τραυματιστεί. Στη συνέχεια διαδόθηκε πολύ. Και μετά ακόμα πιο πολύ. Με αποτέλεσμα στις μέρες μας να είναι μία από τις πιο δημοφιλείς και διαδεδομένες μεθόδους γυμναστικής, κυρίως γιατί έχει άμεσα αποτελέσματα.

Τι είναι τέλος πάντων αυτό το Πιλάτες; Σε ποιους απευθύνεται; Τι μας προσφέρει; Πώς γίνεται να μιλάμε για ολοκαίνουριο σώμα μετά από 30 συνεδρίες; 

Είμαστε τόσο νέοι, όσο νέα είναι η σπονδυλική μας στήλη”

Σε αυτή τη φράση ο Josheph Pilates στήριξε όλη του τη μέθοδο. Η σωστή στάση του σώματος που εξαρτάται από την σωστή στήριξη της σπονδυλικής στήλης, την ενδυνάμωση και επιμήκυνση των μυών, είναι η βάση του Πιλάτες και κατ’ επέκταση η βάση για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας. Η φιλοσοφία του Josheph Pilates έλεγε πως αν ελέγξουμε το κέντρο μας (δηλαδή πλάτη, κοιλιακούς και ραχιαίους) μπορούμε να ελέγξουμε και τα πάντα στη ζωή μας. Το σώμα δουλεύεται από μέσα προς τα έξω γεγονός που επιφέρει μεγαλύτερη διάρκεια στο αποτέλεσμα εν συγκρίσει με άλλες μορφές γυμναστικής.  Η σωστή αναπνοή, η ροή των κινήσεων, η συγκέντρωση, η ισορροπία και ο έλεγχος του σώματός μας είναι κάποια από τα βασικά στοιχεία που πλαισιώνουν αυτή τη μέθοδο.

pilates-exercises-equipments

Ενέργεια και αυτοσυγκέντρωση, σημειώσατε Χ.

Η μέθοδος Πιλάτες στοχεύει εξίσου σε νου και σώμα. Βασικός στόχος της είναι η αρμονία πνεύματος και σώματος, καθώς ο Pilates πίστευε πως ο έλεγχος του νου επιφέρει και πλήρη έλεγχο του σώματος. Ευλυγισία, ελαστικότητα κινήσεων, σωστή αναπνοή, αντοχή, πνευματική ισορροπία, ενεργητικότητα, καλή κυκλοφορία του αίματος είναι μερικά από τα οφέλη (και στόχοι ταυτόχρονα) του Πιλάτες.

  • Ευλυγισία – Ελαστικότητα

Οι ασκήσεις του Πιλάτες αυξάνουν την ευλυγισία μας και την δύναμη μας μέρα με τη μέρα. Η διαφορά γίνεται εμφανής καθώς όσο περνούν οι συνεδρίες το σώμα μας “αποθηκεύει” τις πληροφορίες στους μύες και μπορεί μέρα με τη μέρα να κάνει πράγματα και κινήσεις που παλιότερα δεν μπορούσε. Αποτελεί ολοκληρωμένη μέθοδο γυμναστικής καθώς γυμνάζει ολόκληρο το σώμα.

  • Σωστή αναπνοή / αυτοσυγκέντρωση

Η σωστή εισπνοή/ εκπνοή είναι βασικό και αναπόσπαστο στοιχείο του Πιλάτες από την αρχή μέχρι το τέλος των ασκήσεων. Καθ’ όλη τη διάρκεια των ασκήσεων πρέπει να είμαστε ήρεμοι, χαλαροί και απόλυτα συγκεντρωμένοι. Με τις ασκήσεις του Πιλάτες ρυθμίζεις την αναπνοή σου, χαλαρώνεις σωματικά και ψυχολογικά, κάθε κίνηση έχει την δική της βαρύτητα και άσκηση την άσκηση αποκτάς μεγαλύτερη αυτοσυγκέντρωση. Την οποία σταδιακά ενσωματώνεις και στην καθημερινότητά σου.

Untitled-14

  • Αντοχή – Ενεργητικότητα

Το Πιλάτες προσφέρει πάρα πολλά στον τομέα της αντοχής και την ενεργητικότητας. Χωρίς να απαιτείται πολύς χρόνος και τρομερά μεγάλη προσπάθεια αποκτούμε μεγάλη αντοχή και την αίσθηση ότι οι διάφορες δραστηριότητες μας γίνονται πιο εύκολα και πιο άνετα. ενώ όσο περνάει ο καιρός μπορούμε να κάνουμε ολοένα και περισσότερα πράγματα που δεν μπορούσαμε στο παρελθόν. Στόχος αυτής της μεθόδου είναι η απόκτηση δύναμης και αντοχής χωρίς την απόκτηση όγκου.

Κορμί σε… φέτες.

Είναι γεγονός πως με μια επιφανειακή ματιά, η γράμμωση είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα όσων ασχολούνται με το Πιλάτες. Η μέθοδος αυτή σε διατηρεί σε φόρμα και είναι η ιδανικότερη για γράμμωση καθώς ‘γραμμώνει’ μέχρι και τον τελευταίο μύα του σώματός σου. Οι ασκήσεις του Πιλάτες βασίζονται στις πολλές εναλλαγές με λίγες επαναλήψεις που έχουν σκοπό την τόνωση των μυών και όχι την διόγκωσή τους. Τα σημεία του σώματος που γυμνάζονται πρώτα είναι η κοιλιά, η μέση και οι γλουτοί καθώς βοηθούν πάρα πολύ στη στήριξη του σώματός μας κατά τη διάρκεια της εκάστοτε ‘ρουτίνας’ που ακολουθούμε.

Το Πιλάτες σε συνδυασμό με μια καλή διατροφή ή κάποια άλλη αερόβια άσκηση (ακόμα και το περπάτημα) μας βοηθάει στην απώλεια βάρους και την αποβολή του λίπους ενώ όταν οι ασκήσεις γίνονται με έντονο ρυθμό και σε σταθερό πρόγραμμα αυτό βοηθάει στην ενεργοποίηση του μεταβολισμού μας. Έτσι το σώμα μας φαίνεται πιο λεπτό, γραμμωμένο χωρίς ίχνος λίπους.

Πιλάτες, όπως λέμε αντιστρές μπαλάκι.

ΟΚ, δεν ξέρω πόσο βοηθάνε τα αντιστρές μπαλάκια στην καταπολέμηση του άγχους στην καθημερινότητά μας. Αλλά όταν το άγχος συναντάει το Πιλάτες είναι όπως όταν η ύλη συναντάει την αντιύλη…μετατρέπεται σε ενέργεια! Πνευματική ισορροπία, αποβολή του άγχους και ψυχολογική ευφορία είναι μερικά από τα πνευματικά οφέλη του Πιλάτες. Με αυτές τις ασκήσεις αποκτάς ηρεμία ενώ ταυτόχρονα μειώνεται το αίσθημα της κόπωσης.

Με το Πιλάτες “καθαρίζεις” το μυαλό σου από αρνητικές σκέψεις, ένταση και προβλήματα καθημερινότητας, οργανώνεις μέχρι και τον ύπνο σου.

Untitled-35

Η σημασία του “φαίνεσθαι”.

Η μέθοδος αυτή αποτελείται από ασκήσεις εδάφους αλλά και ασκήσεις με όργανα (μπάλες, λάστιχα) και είναι κατάλληλη για όλους τους ανθρώπους, άνδρες γυναίκες, κάθε ηλικίας. Όλες οι ασκήσεις προσαρμόζονται στον σωματότυπο, τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες του καθενός και αυτό καθιστά το Πιλάτες μοναδικό. Είναι ιδανική μορφή άσκησης για εγκύους, για άτομα που δεν έχουν ξαναγυμναστεί ποτέ αλλά και για άτομα που διανύουν μετεγχειρητικό στάδιο. (ΠΡΟΣΟΧΗ: το Πιλάτες δεν ενδείκνυται για παιδιά που βρίσκονται στην ανάπτυξη)

Όσο για το dress code, τα πράγματα είναι απλά. Κορίτσια, βάλτε τα κολάν σας! Τα ρούχα μας πρέπει να είναι άνετα αλλά όχι χαλαρά ή πολύ φαρδιά. Ο γυμναστής μας ή και εμείς οι ίδιοι θα πρέπει να είμαστε σε θέση να βλέπουμε πως ανταποκρίνεται το σώμα μας και οι μύες μας στις διάφορες ασκήσεις του Πιλάτες. Επίσης, τα αθλητικά παπούτσια είναι περιττά. Οι κάλτσες φαντάζουν ιδανική λύση.

Η συνέπεια είναι το παν.

Η συνέπεια και το πρόγραμμα για κάθε μορφή άσκησης είναι το παν για να έχουμε άμεσα αποτελέσματα. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του Πιλάτες. Για να έχουμε άμεσα και σίγουρα αποτελέσματα πρέπει να είμαστε συνεπείς με το πρόγραμμά μας. Δεν χρειάζεται να ΄λιώνουμε’ καθημερινά στο Πιλάτες, ούτε να κλείνουμε πεντάωρο κάθε φορά που το θυμόμαστε. Δύο με τρεις φορές την εβδομάδα είναι υπέρ αρκετό αρκεί να το τηρούμε ‘ευλαβικά’. Όσο πιο τακτικά αθλούμαστε τόσο πιο εύκολα το σώμα μας ‘αποθηκεύει’ αυτά που κάνει και τα διατηρεί ως κεκτημένα σε κάθε επόμενη συνεδρία/ φορά.

Μπορώ μόνος/ η μου;

Η μέθοδος αυτή ξεκίνησε με 34 βασικές ασκήσεις που σιγά σιγά εξελίχθηκαν και με τις διάφορες παραλλαγές πλέον φτάνουν τις 500. Μπορούμε και μόνοι μας από ένα βιντεάκι να ακολουθήσουμε μια ‘ρουτίνα’ ασκήσεων Πιλάτες αλλά το ιδανικό είναι να έχουμε την επίβλεψη κάποιου ειδικού. Γιατί ενώ μπορεί να ξέρουμε τη ροή των ασκήσεων, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην τις εκτελούμε σωστά, να μην παίρνουμε σωστές αναπνοές ή οι ασκήσεις αυτές να μην είναι οι καταλληλότερες για το σώμα και τον οργανισμό μας. Επίσης μειώνουμε τον κίνδυνο να τραυματιστούμε από λάθος εκτέλεση κάποιας άσκησης.

Ο δεκάλογος του Πιλάτες.

  1. Αναπνοή
  2. Χαλάρωση
  3. Έλεγχος
  4. Συγκέντρωση
  5. Αντοχή
  6. Ροή κινήσεων
  7. Ακρίβεια
  8. Ευθυγράμμιση
  9. Προσδιορισμός του κέντρου
  10. Συνέπεια

Και καλή μας γυμναστική!

Πηγή: savoirville.gr