«ΚΡΙΝΤ: Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΕΝΟΣ ΘΡΥΛΟΥ», ΚΡΙΤΙΚΗ

152

Εξαιρετική αναγέννηση ενός εμβληματικού σινε-franchise, η οποία χάρισε στον Σταλόνε μια Χρυσή Σφαίρα και μια οσκαρική υποψηφιότητα β΄ ρόλου.

Αφηγούμενο με ντοκιμαντερίστικη ελευθερία και δραματική ένταση την τελευταία μέρα της ζωής ενός 22χρονου Αφροαμερικανού ο οποίος δολοφονήθηκε από αστυνομικό, το «Μια Στάση Πριν το Τέλος» αποτέλεσε την προ τριετίας μεγάλη αποκάλυψη του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά. Περιζήτητος πλέον, ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης και σεναριογράφος του, Ράιαν Κούγκλερ, αποφάσισε να προχωρήσει περνώντας στην «απέναντι πλευρά», μη φοβούμενος να αναμετρηθεί όχι μόνο με τους χολιγουντιανούς κανόνες και τους μεγάλους προϋπολογισμούς αλλά και με ένα εμβληματικό σινε-franchise.

Το 1976 και δέκα χρόνια προτού εκείνος γεννηθεί, το γραμμένο από τον Σιλβέστερ Σταλόνε «Ρόκι» θριάμβευε στα ταμεία και τα Όσκαρ. Μαζί του, ο αμερικανικός κινηματογράφος γύριζε σελίδα αφήνοντας πίσω του μια σκοτεινή δεκαετία, όπου μια σειρά προφητικά απαισιόδοξων ταινιών (από το «Μωρό της Ρόζμαρι» και το «Τσάιναταουν» ως τον «Εξορκιστή» ) αντανακλούσαν τις κοινωνικές ανησυχίες που γέννησαν τα ταραγμένα ’60s, ο πόλεμος του Βιετνάμ και το Γουoτεργκέιτ. Ήταν η εποχή που το χολιγουντιανό αφηγηματικό μοντέλο και η αμερικανική πραγματικότητα αναζητούσαν απεγνωσμένα καινούργιους μύθους, ένας από τους οποίους ήταν αυτός του αουτσάιντερ που πήγαινε κόντρα στα προγνωστικά, στα καθιερωμένα, στο σύστημα. Και (σχεδόν ) τα ανέτρεπε, χωρίς φυσικά να τ’ αλλάξει. Γιατί μετά το βαθύ τραύμα όλοι κατά βάθος ζητούσαν έναν συμφιλιωτικό λόγο και η εκλογή Ρίγκαν ήταν μόλις μια τετραετία μακριά.

Γνώστης της επί αλλά και της εκτός οθόνης ιστορίας του Ρόκι Μπαλμπόα, πρωταγωνιστή έξι ταινιών έως το 2006, ο Κούγκλερ αναλαμβάνει να ενορχηστρώσει την παράδοση της κινηματογραφικής κληρονομιάς του στη νέα γενιά. Συγκεκριμένα, στον Άντονις Τζόνσον, γιο του θρυλικού μποξέρ Απόλο Κριντ, ο οποίος εγκαταλείπει την καλοπληρωμένη δουλειά του για να κυνηγήσει καριέρα πυγμάχου. Μετακομίζει από το Λος Άντζελες στη Φιλαδέλφεια και με τα πολλά πείθει τον γηραιό πια Ρόκι να γίνει προπονητής του, ακολουθώντας μια σχεδόν ολόιδια πορεία με αυτήν του μέντορά του. Είμαστε πλέον στην ομπαμική Αμερική, η ανάγκη του συμφιλιωτικού λόγου, όμως, παραμένει ζωντανή.

Ο καινούργιος «Ρόκι» την προσωποποιεί σε έναν νεαρό Αφροαμερικανό, ο οποίος αρνείται την καταγωγή του (το όνομα Κριντ ), όχι όμως και το ταλέντο του, την ενστικτώδη ενόρμησή του (είναι γεννημένος μποξέρ ). Αλλάζει λοιπόν κοινωνική τάξη, πόλη και τρόπο ζωής, συναντά τη –ζωντανή– ιστορία (τον ίδιο τον Μπαλμπόα ) και ξεκινά έναν επώδυνο αγώνα αποδοχής του παρελθόντος του (το σορτσάκι του μεγάλου αγώνα του γράφει μπροστά Τζόνσον και πίσω Κριντ ). Στο τέλος, παλιά και νέα, αλλά και λευκή και μαύρη Αμερική ατενίζουν με αισιοδοξία την πόλη της εθνικής συμφιλίωσης. Κι όλα αυτά μέσα από ένα σκηνοθετημένο με υπομονή, δεξιοτεχνία και κομψή χολιγουντιανή ισορροπία δράμα, το οποίο χάρισε στον Σιλβέστερ Σταλόνε μια Χρυσή Σφαίρα και μια οσκαρική υποψηφιότητα β΄ ρόλου.

ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 133΄. Διανομή: TANWEER.

Πηγή: athinorama.gr