ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ: ΧΡΥΣΗ ΑΡΚΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ «ΦΩΤΙΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ»

1

Our Rating

9

Με πρωταγωνίστρια την πολιτική και τελικό νικητή το ντοκιμαντέρ «Φωτιά στη Θάλασσα», την καλύτερη ταινία ενός μετριότατου διαγωνιστικού προγράμματος, το φετινό φεστιβάλ Βερολίνου ολοκληρώθηκε με τη δίκαια απονομή των βραβείων δια χειρός Μέριλ Στριπ.

Ήταν πανθομολογουμένως μια πολύ χλιαρή χρονιά στην ιστορία του τρίτου τη τάξει διεθνούς κινηματογραφικού φεστιβάλ, το οποίο στην πραγματικότητα ανέδειξε μια και μοναδική σπουδαία ταινία. Το «Φωτιά στη Θάλασσα» του Ιταλού ντοκιμαντερίστα Τζιανφράνκο Ρόσι, ο οποίος πριν τρία χρόνια είχε κερδίσει το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία με το παρόμοιας προσέγγισης «Sacro GRA» πάνω στην «αόρατη» καθημερινότητα του τεράστιου αυτοκινητόδρομου ο οποίος περικυκλώνει τη Ρώμη. Τώρα, στρέφοντας το φακό του στη μικροσκοπική Λαμπεντούζα, αναδεικνύει με αμεσότητα και ειλικρίνεια την ανθρωπογεωγραφία του νησιού – συμβόλου της σύγχρονης μεταναστευτικής οδύσσειας μιλώντας μας με τρόπο πολιτικό, συναισθηματικό και απόλυτα επίκαιρο.

«Όλες μου οι σκέψεις βρίσκονται σε εκείνους τους ανθρώπους που δεν κατάφεραν ποτέ να φθάσουν στη Λαμπεντούζα» δήλωσε ο σκηνοθέτης παραλαμβάνοντας την Χρυσή Άρκτο από τα χέρια της προέδρου της κριτικής επιτροπής Μέριλ Στριπ, η οποία φρόντισε να μοιράσει δίκαια τις φετινές επίσημες διακρίσεις.

 Ντάνις Τάνοβιτς
Ντάνις Τάνοβιτς

Έντονα πολιτικό ήταν και το «Θάνατος στο Σαράγιεβο» του οσκαρούχου Ντάνις Τάνοβιτς («No Man’s Land» ), ο οποίος κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής, όπως ακριβώς και πριν τρία χρόνια με το «Στιγμές στη Ζωή Ενός Ήρωα». Η διάκριση της πολυεπίπεδης, αλλά υπερβολικά διδακτικής αλληγορίας του πάνω στο ταραγμένο ιστορικά παρελθόν και εν συγχύσει παρόν της Βοσνίας επιβεβαίωσε, μαζί με την Χρυσή Άρκτο, τη θέληση της κριτικής επιτροπής να αναδείξει το ανθρώπινο (ευρωπαϊκό ) σινεμά των κοινωνικών μηνυμάτων – όπως άλλωστε έγινε και στις τελευταίες Κάνες, πάλι με Αμερικανούς προέδρους (τους αδελφούς Κοέν ) και θριαμβευτή το «Dheepan». Επιπλέον, το ότι τα βραβεία των κριτικών (Fipresci και Οικουμενικής Επιτροπής ) μοιράστηκαν ανάμεσα στις δυο αυτές ταινίες, επιβεβαιώνουν το ότι δεν υπήρχε και μεγάλη δυνατότητα επιλογής μέσα από ένα τόσο μετρίου επιπέδου διαγωνιστικό πρόγραμμα.

 Μία Χάνσεν – Λαβ
Μία Χάνσεν – Λαβ

Το ανάλαφρο στο ύφος και γλυκόπικρο στην επίγευση «Μέλλον» της Γαλλίδας Μία Χάνσεν – Λαβ («Ο Πατέρας των Παιδιών μου» ) απέσπασε την Αργυρή Άρκτο σκηνοθεσίας, στερώντας ίσως έτσι αυτό της γυναικείας ερμηνείας από την υπέροχη πρωταγωνίστριά του Ιζαμπέλ Ιπέρ. Αλλά και η τελική νικήτρια Δανέζα Τρίνε Ντίρχολμ είναι εξαιρετική στο συμπαθές, αλλά «λίγο» «The Commune» του Τόμας Βίντερμπεργκ, μια νοσταλγική ματιά στα σεξουαλικά απελευθερωμένα, μα συναισθηματικά περιπεπλεγμένα 70s. Το νταρντενικό «Hedi» του Τυνήσιου Μοχάμεντ Μπεν Άτια τιμήθηκε για την ερμηνεία του Μάιντ Μαστούρ, το οκτάωρο (! )«A Lullaby to the Sorrowful Mystery» του Λαβ Ντίαζ, ένα άνισο εικαστικό και αφηγηματικό τόλμημα πάνω στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα των Φιλιππινών, με το βραβείο κινηματογραφικής καινοτομίας Άλφρεντ Μπάουερ, ενώ το βραβείο σεναρίου κατέληξε στο σκηνοθετικά επιτηδευμένο, αλλά πολύ εύστοχα δομημένο δραματουργικά «United States of Love» του Πολωνού Τόμας Βασιλέφσκι.

Τα βραβεία της 66ης Μπερλινάλε.

Διαγωνιστικό τμήμα

Χρυσή Άρκτος: «Φωτιά στη Θάλασσα» του Τζιανφράνκο Ρόσι
Βραβείο της Επιτροπής: «Θάνατος στο Σαράγιεβο» του Ντάνις Τάνοβιτς
Αργυρή Άρκτος (για ταινία που ανοίγει νέες κινηματογραφικές προοπτικές ): «A Lullaby to the Sorrowful Mystery» του Λαβ Ντίαζ
Σκηνοθεσία: Μία Χάνσεν – Λαβ («Το Μέλλον» )
Καλύτερος Ηθοποιός: Μάιντ Μαστούρ («Hedi» )
Καλύτερη Ηθοποιός: Τρίνε Ντίρχολμ («The Commune» ) 

Σενάριο: Τόμας Βασιλέφσκι («United States of Love» )
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος – Διεύθυνση Φωτογραφίας: Τσανγκ Τζιάνγκ Του («Crosscurrent» )

Μικρού Μήκους

Χρυσή Αρκτος: «Batrachian’s Ballad» της Λίονορ Τέλες
Αργυρή Αρκτος: «A Man Returned» του Μαχντί Φλαϊφέλ

Διεθνής Ένωση Κριτικών Κιν/φου (FIPRESCI)

Διαγωνιστικό «Θάνατος στο Σαράγιεβο»
Πανόραμα «Aloys» του Τομπίας Νέλε
Φόρουμ «The Revolution Won’t Be Televised» της Ράμα Θιάου

Οικουμενική Επιτροπή

Διαγωνιστικό «Φωτιά στη Θάλασσα»
Πανόραμα «Οι Πρώτοι, οι Τελευταίοι» του Μπουλί Λανέρ
Φόρουμ «Barakah Meets Barakah» του Μαχμούτ Σαμπάχ
«Les Sauteurs» των Αμπού Μπακάρ Σιντιμπέ, Εστεφάν Βάγκνερ, Μόριτζ Σίμπερτ

Teddy Award

«Kater» του Χεντλ Κλάους

Πηγή: athinorama.gr